Příspěvek veřejných knihoven k rozvoji dětského čtenářství
Contribution of public libraries to children's reading development
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10368Identifiers
Study Information System: 28087
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Krausová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
28. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce je zaměřena na popsání současného stavu čtenářské úrovně dětí předškolního a mladšího školního věku. Každý věkový stupeň dítěte vyžaduje jiný přístup a je schopný dosáhnout jiných pokroků. Zdůrazněn je příklad rodičů a později také vliv knihovny. U dětí předškolního věku je podrobně rozebrán vliv vyprávění, ať už od rodičů, což by mělo být primární, nebo pak prostřednictvím knihovnice, a pohádek na psychický rozvoj dítěte. Dále také to, jaké jsou způsoby práce s těmito malými uživateli a jejich uvedení do knihoven, jak se dělí literatura pro děti předškolního věku a jak a podle čeho by se měla vybírat. Důležitáý je i vliv hraných divadel a besed, při kterých se děti sami zapojují a rozvíjejí tak nejen své myšlení, řeč a zájmy, ale postupně i své povědomí o tom, co je to knihovna a co jim může přinést. U dětí mladšího školního věku je důležité zaměřit se na to, jak je do knihovny přivést a jak s nimi pracovat tak, aby si zvykly knihovnu používat jako první zdroj informací. Na tyto děti mají stále ještě vliv pohádky a povídky, ale tyto zájmy se s postupem času specifikují. Začíná se také objevovat zájem o populárně naučnou literaturu. Dále jsou popsány různé typy programů a akcí, např. besedy s autory, divadla, výstavy prací, autorská čtení, přednesy a soutěže, kterými se knihovny snaží...