Místní jména v Úzké stezce do vnitrozemí
Place Names in The Narrow Road to the Deep North
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103610Identifiers
Study Information System: 199907
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Weber, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Japanese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
3. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
japonská literatura|Macuo Bašó|prostor|utamakura|haikaiKeywords (English)
japanese literature|Matsuo Bashō|space|utamakura|haikaiCílem této práce je analýza role, kterou hrají utamakury, tedy místní jména používaná jako básnický výraz, v Oku no hosomiči, reprezentativním díle žánru haikai, které napsal Macuo Bašó. První kapitola stručně shrnuje autorův život a dílo, se zvláštním důrazem na jeho předchozí cestovní deníky. Druhá kapitola pojednává o cestě, na které bylo dílo založeno a o rozdílech mezi cestou, jak skutečně proběhla a jak byla v díle zobrazena. Dále se zabývá definicí pojmu utamakura a možnou interpretací utamakur jako literárního prostoru s kolektivní pamětí. Poslední kapitola je věnována analýze podob, kterých prostor utamakur v díle nabývá, stejně jako jejich roli jako básnického výrazu.
The main goal of this thesis is to analyse the role of utamakura, place names used as a poetic expression, in Oku no hosomichi, masterpiece of the haikai genre written by Matsuo Bashō. The first chapter provides a brief summary of the author's life and work, with a focus on his other travel diaries preceding the work in question. The second chapter deals with the journey that inspired this work and also with the differences between the journey as it happened in reality and as it was portrayed. It also looks into the definition of the term utamakura and into possible interpretations of utamakura as a literary space endowed with shared cultural memory. The last chapter consists of an analysis of the various forms, in which utamakura appear in the work itself, as well of the role they play as a poetic expression.