Live electronics - role interpreta jakožto aktivního tvůrce
Live electronics - The Role of the Performer as an Active Creator
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103575Identifiers
Study Information System: 188652
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Fiala, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Interpret|počítačově založené nástroje|live electronics|hudební tvorba|počítačové technologieKeywords (English)
musician|computer based musical instruments|live electronics|music making|computer technologyBakalářská práce se zabývá využitím počítačových technologií v živé hudbě a jejich možným vlivem na interpreta. Cílem je popsání a zhodnocení postavení interpreta ve skupině při performanci. Dále se práce věnuje interpretovu vnímání vlastního podílu a míry zásahu v rámci live electronics. V teoretické části je vymezen pojem live electronics. Následuje historický vývoj, jenž ovlivnil oblast live electronics společně s příklady odlišných způsobů práce s elektronickými a počítačově založenými nástroji při tvůrčím procesu. Vyjmenovány jsou prostředky, jenž současný interpret může použít pro vytváření hudby a pohledy na problematiku intepreta jako aktivní ho tvůrce v rámci live electronics. Pro dosažení cíle výzkumu byla zvolena kvalitativní metoda a pro získání dat byl použit polostrukturovaný rozhovor. Z výsledků výzkumu vyplývá, že sedm z osmi respondentů si myslí, že nástroje mohou mít vliv na výsledné podobě skladby. Způsob, jak s tím vypořádávají, je několik: udávají zaujetí kritického postoje k počítačově založeným nástrojům a zanechání si odstupu, využití tendencí počítačově založených nástrojů, příliš ho neřeší nebo volba nástroje vhodného pro daný způsob hraní. Pokud respondent vnímá neschopnost rychlé interakce při hraní ve skupině, tak má tendence si vytvořit vlastní nástroj, který jim tyto...
The bachelor thesis deals with use of computer technology in live music performance and its possible influences on musician, while producing a live music. The first goal of this thesis is to describe and to evaluate position of musician whitin musical group. The second goal is to describe and to evaluate musician's own part in live music making. First of all the term live electronics is specified. Next is the description of historical development, that was important for the field of live electronics. The way or manner of work with electronical and computer based instruments is also described. The thesis continues with list of means which musician has now available in computer based instruments and different points of view on subject of this thesis are stated. For achieving the goal of this theses qualitative research via semi-structured interview was used. The results are that seven out of eight muscians think that computer based instruments can have influence on their creative music making. There are different ways how said influence is dealt with: First way is that musician thinks critically of his/her computer based instruments. Second way is making use of these tendences. Third way is beign neutral. Last way is making sure musician has right instrument for type of live music making. If muscians...