Učení se v praxi aktivního občanství
Learning through the Practice of Active Citizenship
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103552Identifiers
Study Information System: 192379
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Záškodná, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Aktivní občanství|občanská angažovanost|občanské vzdělávání|Celoživotní učení|kvalitativní výzkumKeywords (English)
Active Citizenship|Citizen Participation|Citizenship Education|Lifelong Learning|Qualitative ResearchPráce se inspiruje projektem Evropské unie ETGACE, který zkoumal povahu aktivního občanství v šesti evropských státech - Belgii, Finsku, Nizozemí, Španělsku, Velké Británii a Slovinsku. Práce představuje koncept aktivního občanství, jeho souvislosti a podoby. Hlavním cílem šetření je zjistit jaké podoby učení považují dotazovaní za stěžejní vzhledem k povaze a podobě jejich občanské angažovanosti, a jaké přínosy pro ně z aktivního občanství vyplývají. Dále pak má najít průsečíky či shody mezi životními zkušenostmi a názory dotazovaných aktivních občanů, jejich postoji, náhledy na sebe sama a na svět. Šetření se zaměřuje rovněž na to, z jakého důvodu se lidé stávají aktivními občany a jaké jsou jejich motivy. Šetření je realizováno formou kvalitativních rozhovorů (se zaměřením na podobu jejich dosavadní životní dráhy) s aktivními občany, kteří se výrazně angažují v různých sférách (rozvojová pomoc, podpora politické gramotnosti a vzdělávání, sociální služby, rozvoj komunit aj.). Osloveni byli skrze vybrané občanské organizace. Klíčová slova: Aktivní občanství, občanská angažovanost, občanské vzdělávání, celoživotní učení, kvalitativní výzkum
The thesis is inspired by the European Union project ETGACE, which examines the nature of active citizenship in six European states - Belgium, Finland, the Netherlands, Spain, the United Kingdom and Slovenia. The thesis introduces the concept of active citizenship in its context and different forms. The major aim of the survey is to find forms of learning strategies considered crucial by the interviewed, given the nature and form of their civic engagement, as well as the benefits resulting from active citizenship. Furthermore, it detects the intersections or congruence in life experience and opinions of interviewed active citizens, their attitude and view of themselves and the world. The survey has been implemented by qualitative interviews with active citizens (focusing on the form of their present life history), who significantly engage in various spheres (development aid, political literacy and education support, social services, communities development, etc.). They have been addressed through selected civil organizations. Key words: Active Citizenship, Citizen Participation, Citizenship Education, Lifelong Learning, Qualitative Research