Zobrazit minimální záznam

Karel Teige and the Liquidation of Aura
dc.contributor.advisorRakušanová, Marie
dc.creatorVítů, Viktorie
dc.date.accessioned2018-11-05T10:48:50Z
dc.date.available2018-11-05T10:48:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/103541
dc.description.abstractIn my thesis I apply Walter Benjamin's thought as interpretative framework to Karel Teige's texts and I focus on notions of aura and autonomy. In the first chapter I initiate my exposition with reading Benjamin's notion of aura as spatiotemporal continuity of an artwork, its uniqueness if it is valued by society. I refuse that Benjamin rejects the autonomy of an artwork as opposite to its tendentiousness and political commitment. Benjamin's proclamation of the politicization of art from the conclusion of The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility is supposed to be read as the literarization of the conditions of living from his text Autor as Producer. In conclusion is admitted that this demand can be read as a rejection of autonomy of art as it is concieved in Peter Bürger's Theory of the Avant-Garde. In the second chapter I handle Teige's examination of phenomena which can be described by Benjamin's terminology as liquidation of aura. It is claim that Tegie as well as Benjamin rejects to award an original with a special status. Attention is payed to Teige's emphasis on democratization of artwork reception and to his practical artistic activity in nonauratistic media: to image poems and typography. In the third chapter is discussed what was Teige's attitude to autonomy of...en_US
dc.description.abstractV práci přistupuji skrze rámec myšlení Waltera Benjamina k textům Karla Teiga a u obou těchto myslitelů se věnuji především pojmům aury a autonomie. V první kapitole si připravuji půdu výkladem Benjaminova pojetí aury, kterou interpretuji jako časoprostorovou kontinuitu, jedinečnost uměleckého díla, je-li společensky oceňována. Následně se vymezuji vůči čtení, podle nějž Benjamin odmítá autonomní umělecké dílo v tom slova smyslu, že požaduje dílo tendenční, politicky angažované. Benjaminovo volání po politizaci umění ze závěru Uměleckého díla ve věku jeho technické reprodukovatelnosti navrhuji číst jako literarizaci životních poměrů z textu Autor jako producent. Nakonec připouštím, že tento požadavek lze skutečně číst jako odmítnutí autonomie uměleckého díla tak, jak s tímto pojmem pracuje Peter Bürger v Teorii avantgardy. Ve druhé kapitole se zabývám Teigovým zkoumáním fenoménu popsatelného skrze benjaminovskou interpretaci jako mizení aury. Shledávám, že Teige stejně jako Benjamin odmítá přiznat originálu uměleckého díla zvláštní status. Všímám si rovněž důrazu, který Teige klade na demokratizaci recepce uměleckého díla. Následně se pak zaměřuji na Teigovu praktickou uměleckou činnost v neauratických médiích: na obrazové básně a typografii. Ve třetí kapitole se krátce věnuji Teigovu požadavku...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectKarel Teige|Walter Benjamin|aura|avantgarda|filosofie umění|marxismus|autonomiecs_CZ
dc.subjectKarel Teige|Walter Benjamin|aura|avant-garde|philosophy of art|marxism|autonomyen_US
dc.titleKarel Teige a mizení aurycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-05
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId190451
dc.title.translatedKarel Teige and the Liquidation of Auraen_US
dc.contributor.refereeKonečný, Lubomír
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV práci přistupuji skrze rámec myšlení Waltera Benjamina k textům Karla Teiga a u obou těchto myslitelů se věnuji především pojmům aury a autonomie. V první kapitole si připravuji půdu výkladem Benjaminova pojetí aury, kterou interpretuji jako časoprostorovou kontinuitu, jedinečnost uměleckého díla, je-li společensky oceňována. Následně se vymezuji vůči čtení, podle nějž Benjamin odmítá autonomní umělecké dílo v tom slova smyslu, že požaduje dílo tendenční, politicky angažované. Benjaminovo volání po politizaci umění ze závěru Uměleckého díla ve věku jeho technické reprodukovatelnosti navrhuji číst jako literarizaci životních poměrů z textu Autor jako producent. Nakonec připouštím, že tento požadavek lze skutečně číst jako odmítnutí autonomie uměleckého díla tak, jak s tímto pojmem pracuje Peter Bürger v Teorii avantgardy. Ve druhé kapitole se zabývám Teigovým zkoumáním fenoménu popsatelného skrze benjaminovskou interpretaci jako mizení aury. Shledávám, že Teige stejně jako Benjamin odmítá přiznat originálu uměleckého díla zvláštní status. Všímám si rovněž důrazu, který Teige klade na demokratizaci recepce uměleckého díla. Následně se pak zaměřuji na Teigovu praktickou uměleckou činnost v neauratických médiích: na obrazové básně a typografii. Ve třetí kapitole se krátce věnuji Teigovu požadavku...cs_CZ
uk.abstract.enIn my thesis I apply Walter Benjamin's thought as interpretative framework to Karel Teige's texts and I focus on notions of aura and autonomy. In the first chapter I initiate my exposition with reading Benjamin's notion of aura as spatiotemporal continuity of an artwork, its uniqueness if it is valued by society. I refuse that Benjamin rejects the autonomy of an artwork as opposite to its tendentiousness and political commitment. Benjamin's proclamation of the politicization of art from the conclusion of The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility is supposed to be read as the literarization of the conditions of living from his text Autor as Producer. In conclusion is admitted that this demand can be read as a rejection of autonomy of art as it is concieved in Peter Bürger's Theory of the Avant-Garde. In the second chapter I handle Teige's examination of phenomena which can be described by Benjamin's terminology as liquidation of aura. It is claim that Tegie as well as Benjamin rejects to award an original with a special status. Attention is payed to Teige's emphasis on democratization of artwork reception and to his practical artistic activity in nonauratistic media: to image poems and typography. In the third chapter is discussed what was Teige's attitude to autonomy of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV