Syndrom vyhoření v profesi učitele
Burnout syndrome in the teacher's profession
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103481Identifikátory
SIS: 191402
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pracovní zátěž|psychohygiena|stres|syndrom vyhoření|učitelská profeseKlíčová slova (anglicky)
burnout syndrome|psychohygiene|stress|teaching profession|workloadAutorka bakalářské práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření v kontextu učitelské profese, jíž ve své práci definuje na základě odborné literatury a popisuje její určitá specifika, jednotlivé vývojové fáze v profesi učitele, dále pedagogickou činnost a psychickou zátěž v pracovním procesu spolu s jejími faktory. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části autorka shrnuje problematiku učitelské profese z pohledu pedeutologie a zabývá se pracovní zátěží učitele a specifiky v jednotlivých vývojových profesních fázích, výkonem profese, psychickou zátěží učitele a následně i samotným syndromem vyhoření, jeho definicí, znaky, jednotlivými fázemi a preventivním opatřením. V praktické části je vyhodnocen empirický výzkum, který bude proběhl formou dotazníkového šetření. Kvantitativní výzkum je doplněn o individuální rozhovory. Cílem této bakalářské práce je prozkoumat psychickou pracovní zátěž v profesi učitele a dále rizika, která vedou ke vzniku syndromu vyhoření v tomto povolání a navrhnout jak lze tomuto negativnímu jevu předejít. V závěru autorka shrnuje teoretické poznatky a empirická zjištění a navrhuje doporučení pro prevenci syndromu vyhoření v učitelské profesi.
The author of the bachelor thesis deals with the issue of burnout syndrome in the context of the teaching profession, which defines in its work on the basis of professional literature and describes its specifics, individual development phases in the teacher's profession, pedagogical activity and psychological stress in the work process together with its factors. The bachelor thesis is divided into theoretical part and practical part. In the theoretical part, the author summarizes the issue of the teaching profession from the point of view of pedeutology and deals with the workload of the teacher and specifics in the individual developmental professional phases, the profession, the psychological burden of the teacher and consequently also the burnout syndrome itself, its definitions, features, phases and preventive measures. In the practical part is evaluated empirical research, which will be carried out in the form of a questionnaire. Quantitative research is complemented by individual interviews. The aim of this bachelor thesis is to examine the psychological workload in the teacher's profession and the risks that lead to burnout syndrome in this profession and to suggest how this negative phenomenon can be. In conclusion, the author summarizes theoretical knowledge and empirical findings and...