Média a identita dospívajících dívek
The media and a girl's identity during the adolescence
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10344Identifiers
Study Information System: 27954
Collections
- Kvalifikační práce [21698]
Author
Advisor
Referee
Holda, Dalibor
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
28. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Média jako zdroj vytvářející sociální realitu, působí na naše pojímání světa, stejně tak na pojímání sebe sama či své role. Ve své práci poukazuji na výzkumy o médiích (zejména televizi) a jejich působení při utváření identity dospívajících dívek. V práci uvádím zkušenosti s mediální výchovou u nás a v zahraničí. Kvalitativní obsahovou analýzou jsem zkoumala mediální poselství seriálu Gilmorova děvčata. Tento americký seriál jsem zvolila, protože se u nás v současnosti nevysílá jiný český seriál s tématikou dospívajících a protože se mi ze současných západních seriálů zdál ideologicky blízký "světským" hodnotám v České republice. Pokusila jsem se v seriálu zachytit, jakým způsobem je v něm prezentováno modelové chování "správné dívky". Podle tohoto modelu dospívající dívku zajímají zejména zábava a chlapci. V popředí jsou materiální hodnoty a fyzická krása. Dívka je explicitně zobrazována jako fyzicky přitažlivá, upravená a nalíčená, dívky v seriálu jsou pouze velmi štíhlé. V oblasti partnerských vztahů je je kladen důraz na to, 83 že si má dívka co nejvíce "užívat" a "vyzkoušet si" co nejvíce vztahů s chlapci. Dívky a ženy nejsou vyobrazovány v tradičních ženských rolích - například při domácích pracích. Spíše jsou zobrazovány na vedoucích pozicích v zaměstnání (jako úspěšné manažerky, šéfredaktorky novin...