Úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně základních škol a možnosti podpory jejího rozvoje
The Level of Health Literacy of Teachers at Upper Primary Schools and the Ways of its Development
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103407Identifiers
Study Information System: 200542
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Baumgartner, František
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zdravotní gramotnost|zdraví|podpora zdraví|vzdělávání dospělých|učitelé|celoživotní učeníKeywords (English)
health literacy|health|health promotion|adult education|teachers|lifelong learningBakalářská práce se zabývá tématem zdravotní gramotnosti a zjišťováním její úrovně u učitelů. Cílem práce je analyzovat současný stav zdravotní gramotnosti dospělých v České republice se zaměřením na úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně základních škol a popsat možnosti a aspekty vzdělávání a rozvoje zdravotní gramotnosti u této cílové skupiny. V práci budou nejprve uvedeny definice, modely zdravotní gramotnosti a její ukotvení v českých a mezinárodních dokumentech. Dále práce postihuje výzkumy, možnosti měření zdravotní gramotnosti a charakterizuje východiska vzdělávání a rozvoje zdravotní gramotnosti dospělých. Cílem kvantitativního empirického šetření je prostřednictvím polostrukturovaných dotazníků analyzovat úroveň zdravotní gramotnosti učitelů druhého stupně na vybraných pražských základních školách. V rámci šetření bude zjišťován přístup učitelů ke vzdělávání v dané oblasti a jejich preference podoby dalšího vzdělávání zaměřeného na zdravotní gramotnost. Klíčová slova: zdravotní gramotnost, zdraví, podpora zdraví, vzdělávání dospělých, učitelé, celoživotní učení
The thesis deals with the topic of health literacy and the level of health literacy of teachers. The aim of the thesis is to analyse the current condition of the health literacy of adults in the Czech Republic with the focus on the level of health literacy of the teachers at upper primary schools and to describe the possibilities and ascpect of edcuation and development of the teacher's health literacy. Firstly, the definitons and the models of health literacy are decribed as well as a description of the main international and Czech documents related to health literacy. Consequently, the thesis examines the reaserch, the tools of measurement and the possibilities of development of health literacy are explored. The purpose of the empicical survey is to analyse the level of health literacy of the teachers at upper primary schools in Prague. Within the survey, the approach towards the education focused on health literacy is examined along with the preferences of the form of such education. Keywords: health literacy, health, health promotion, adult education, teachers, lifelong learning