Sociokulturní znevýhodnění v základním vzdělávání - případové studie
Sociocultural handicap in elementary education - case studies
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103398Identifiers
Study Information System: 186077
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociokulturní znevýhodnění|rodina|školní prostředí|socializace|kvalitativní výzkum|dítě se speciálními potřebamiKeywords (English)
socio-cultural handicap|family|school enviroment|socialization|qualitative research|child with special needsTato bakalářská práce se zabývá tématem sociokulturního handicapu u žáků základní školy. Cílem práce je definovat zkoumaný jev a následně ho identifikovat v reálném školním prostředí. Jedná se o práci teoreticky empirickou, kde je v teoretické části zpracováno téma sociokulturního handicapu, primární a sekundární socializace a část textu je věnována rodině a škole. Text se zabývá některými vybranými teoriemi a jejich představiteli. Výzkumná část je kvalitativním výzkumem s použitím hloubkových rozhovorů a jsou zpracovány případové studie žáků základní školy.
This bachelor thesis deals with the topic of the socio-cultural disability of elementary school pupils. The aim of the thesis is to define the investigated phenomenon and to identify it in the real school environment. This is a theoretically empirical work, where the theoretical part deals with a socio-cultural handicap, primary and secondary socialization and part of the text is dedicated to family and school. The text deals with some selected theories and their representatives. The research part is a qualitative research using in-depth interviews and case studies of elementary school pupils.