Myths and Existential Masks in John Fowles's "The Magus"
Mýty a existenciální masky v románu Johna Fowlese "Mág"
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103248Identifikátory
SIS: 179172
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Soňa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
4. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mytologie|masky|hra|existencialismus|divadlo|Fowles|MágKlíčová slova (anglicky)
mythology|masks|play|existentialism|theatre|Fowles|The MagusNicholas Urfe, hlavní postava románu Mág Johna Fowlese, je podroben řadě meta- teatrálních iluzí, jejichž tvůrcem je excentrický Řek Maurice Conchis, mág z názvu knihy. Triky a podivná představení, která jsou stále krutější a iracionálnější, jsou součástí plánu, jehož úkolem je obrazně probudit Nicholase ze života plného sebestředné svobody a neautentické existence. V Urfově iniciaci a v celkovém námětu knihy hrají důležitou roli mýty a masky. Tezí a účelem této práce je na různých technikách využití těchto mýtů a masek ilustrovat jejich propojenost s neautentičností Nicholasovi existence. Tyto techniky jsou viditelné jak v samotném ději knihy, tak v Urfově hlasu jakožto vypravěče. Pomocí analýzy Mága se tak bude tato práce soustředit na způsoby, kterými popsané divadelní masky fungují jako prodloužení Nicholasových společenských masek. První část práce se zaměří na propojení antické mytologie s moderním pojetím mýtu, Pozornost bude věnována i využití mytologické tvorby v oblastech jako psychologie či filozofie. K tomu bude využito prací několika moderních teoretiků a spisovatelů. V druhé části práce bude hlavním bodem vztah mezi zmíněnými teoriemi a existenciálními aspekty Fowlesovi tvorby - text se zaměří na to, jak se tyto aspekty projevují ve zkušenostech jednotlivých protagonistů děl. Třetí...
THESIS ABSTRACT In John Fowles's novel The Magus, the protagonist Nicholas Urfe is subject to a series of metatheatrical illusions created by a Greek eccentric recluse named Maurice Conchis, the eponymous magus of the title. Increasingly crueller and more surreal, the tricks and peculiar performances are parts of a scheme designed to rouse Nicholas from his life of egotistical freedom and existential inauthenticity. The employment of myths and masks plays a vital role in Nicholas's "initiation" and in the overall theme of the novel. The thesis and aim of this work is to illustrate, on the various techniques in which the mentioned myths and masks are exploited, both in the immediate plot and Nicholas's narrative voice, the interrelations of mythologies and masks with the inauthenticity of Nicholas's existence. Through the analysis of The Magus, this text will focus on the means in which the theatrical disguises work as an extension of Urfe's own social masks. The first part of the thesis addresses the connection of classical mythology with the modern understanding of myth, including its use in existential drama and 20th century philosophical and psychological theories. The second part of the thesis considers the early work of the British author John Fowles and draws the connection between the existential...