Řecko-turecká válka (1920-22) v tureckých a řeckých učebnicích dějepisu
Greco-Turkish War (1920-1922) in the Turkish and Greek history textbooks
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103240Identifikátory
SIS: 151843
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šípová, Pavlína
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Novořecká filologie - Turkologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav řeckých a latinských studií
Datum obhajoby
5. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
řecko-turecké vztahy, maloasijská katastrofa, učebnice historie,uprchlíci, nacionalismus, vlastenectvíKlíčová slova (anglicky)
Greek-Turkish relations, Asia Minor catastrophe, history textbooks, refugees, nationalism, patriotism(česky) Tato práce se zabývá tématem řecko-turecké války, která probíhala v letech 1920 - 1922 a má za cíl popsat jakým způsobem jsou zobrazovány události této války v řeckých a tureckých učebnicích dějepisu. V první, faktografické části je nejdříve popsána vnitropolitická situace v obou státech před výše zmíněným konfliktem a pak samotná řecko-turecká válka. V dalších kapitolách jsou krátce představeny vzdělávací systémy obou států. Následuje kapitola, která se věnuje učebnicím, ze kterých tato práce vychází. Poslední kapitoly tvoří praktická část, kterou je samotná analýza textu obou učebnic. Je zde popsáno, jak učebnice vypadají, jak se dělí, kolik mají stran, jakému časovému období se celkově věnují a kolik stran vyhrazují dané válce. Také popisuje, jaké jsou k učivu přidávány doplňující informace nebo jiné materiály jako jsou mapy, obrázky či fotografie, které slouží studentům k pochopení daných momentů.
This bachelor thesis focuses on the Greco-Turkish War of 1920 - 1922 and its representation in history textbooks in Turkey and Greece. The introductory part deals with pre-war political situation in the respection states and the Greco-Turkish War itself. The following chapters briefly summarize education systems in Greece and Turkey and the specific textbooks that were used as the source of the analysis in this thesis. The final part includes analysis of both books more specifically, the focus is on the design, structure or extent (number of pages) of the books as well as individual periods, additional information, visels (maps, pictures, photos) included.