Řecko-turecká válka (1920-22) v tureckých a řeckých učebnicích dějepisu
Greco-Turkish War (1920-1922) in the Turkish and Greek history textbooks
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103240Identifiers
Study Information System: 151843
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šípová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Modern Greek Studies - Turkish Studies
Department
Institute for Greek and Latin Studies
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
řecko-turecké vztahy, maloasijská katastrofa, učebnice historie,uprchlíci, nacionalismus, vlastenectvíKeywords (English)
Greek-Turkish relations, Asia Minor catastrophe, history textbooks, refugees, nationalism, patriotism(česky) Tato práce se zabývá tématem řecko-turecké války, která probíhala v letech 1920 - 1922 a má za cíl popsat jakým způsobem jsou zobrazovány události této války v řeckých a tureckých učebnicích dějepisu. V první, faktografické části je nejdříve popsána vnitropolitická situace v obou státech před výše zmíněným konfliktem a pak samotná řecko-turecká válka. V dalších kapitolách jsou krátce představeny vzdělávací systémy obou států. Následuje kapitola, která se věnuje učebnicím, ze kterých tato práce vychází. Poslední kapitoly tvoří praktická část, kterou je samotná analýza textu obou učebnic. Je zde popsáno, jak učebnice vypadají, jak se dělí, kolik mají stran, jakému časovému období se celkově věnují a kolik stran vyhrazují dané válce. Také popisuje, jaké jsou k učivu přidávány doplňující informace nebo jiné materiály jako jsou mapy, obrázky či fotografie, které slouží studentům k pochopení daných momentů.
This bachelor thesis focuses on the Greco-Turkish War of 1920 - 1922 and its representation in history textbooks in Turkey and Greece. The introductory part deals with pre-war political situation in the respection states and the Greco-Turkish War itself. The following chapters briefly summarize education systems in Greece and Turkey and the specific textbooks that were used as the source of the analysis in this thesis. The final part includes analysis of both books more specifically, the focus is on the design, structure or extent (number of pages) of the books as well as individual periods, additional information, visels (maps, pictures, photos) included.