Dětská literatura a její využití v biblioterapii
Children's literature and its use in bibliotherapy
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103228Identifikátory
SIS: 193225
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmejkalová, Jiřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
4. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Biblioterapie|terapie|dětská literatura|pohádky|terapeutické pohádky|fabuloterapie|česká dětská literaturaKlíčová slova (anglicky)
Bibliotherapy|therapy|children's literature|fairy tales|therapeutic fairy tales|fairytale therapy|Czech children's literature(česky): Tato bakalářská práce se věnuje biblioterapii v dětské literatuře na českém území a jejímu využití. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první kapitole teoretické části je definován pojem biblioterapie, její rozdělení a druhy a je popsán její vznik a historický vývoj. V druhé kapitole teoretické části je popsán vývoj dětské literatury na českém území, jaké žánry se zde objevovaly a jací autoři se dětské literatuře věnovali. Praktická část je rozdělena do dvou hlavních kapitol. První kapitola praktické části obsahuje seznam vhodné biblioterapeutické literatury pro věkové skupiny předškolní věk (3-6 let) a mladší školní věk (6-11 let) se zaměřením na tematiky smrt, ztráta blízkého; šikana, xenofobie, rasismus; změna v rodině, změna prostředí; nemoc a postižení. V druhé kapitole praktické části se nalézá rozhovor s knihovnicí Knihovny Kroměřížska Marcelou Kořínkovou. Závěr práce shrnuje zjištění po provedení bibliografické rešerše a rozhovoru.
(in English): This bachelor thesis deals with bibliotherapy in children's literature in the Czech territory and its employment. The thesis is divided into a theoretical and an analytical part. In the first chapter of the theoretical part, the concept of bibliotherapy, its division, and types are defined, together with its origin and historical development. The second chapter of the theoretical part describes the development of children's literature in the Czech territory, which specific genres appeared there and which authors produced children's literature. The analytical part is divided into two main chapters. The first chapter of the analytical part contains a list of appropriate bibliotherapeutic literature for children of pre-school age (3-6 years) and of younger school age (6-11 years) which focuses on the themes of death, the loss of a close person; bullying, xenophobia, racism; changes in one's family, changes of the environment; illness and disability. In the second chapter of the analytical part, there is an interview with a librarian from the Kroměříž Library, Marcela Kořínková. The conclusion summarizes the findings which have been discussed in the bibliographic research and the interview.