Přínosy mezigeneračních programů zaměřených na čtení dětem z pohledu seniorů
Benefits of Participation in Intergenerational Programs which Concentrate on Reading to Children from the Point of View of Elderly
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103061Identifikátory
SIS: 192360
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtko, Tibor
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
5. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mezigenerační programy|mezigenerační učení|přínosy mezigeneračních programů|well-being|seniořiKlíčová slova (anglicky)
intergenerational programmes|intergenerational learning|benefits of intergenerational programmes|well-being|eldersPředkládaná bakalářská práce se zabývá mezigeneračními programy. Konkrétně řeší přínosy mezigeneračních programů orientovaných na čtení dětem v mateřských školách z pohledu participujících seniorů a vliv účasti v programech tohoto typu na well-being zúčastněných jedinců. Práce je členěna do čtyř kapitol. První kapitola se věnuje úvodu do mezigenerační problematiky a mezigeneračním vztahům v české společnosti. Druhá kapitola představuje programy mezigeneračního charakteru jakožto prostor pro mezigenerační učení a poukazuje na jejich potenciál pro budování mezigenerační spolupráce a porozumění. Vzhledem k tématu práce se třetí kapitola zaměřuje již konkrétně na přínosy mezigeneračních programů pro seniory v souvislosti s well-being participujících jedinců. Poslední kapitola se věnuje empirickému šetření, jehož cílem je identifikace a analýza psychosociálních přínosů programu Přečti, které participující senioři reflektují a přisuzují své účasti v programu orientovaném na čtení dětem v mateřských školách. Klíčová slova: mezigenerační programy, mezigenerační učení, přínosy mezigeneračních programů, well-being, senioři
The presented bachelor thesis is concerned with intergenerational programmes. In particular, it deals with benefits of intergenerational programmes oriented towards reading to children in kindergartens from the viewpoint of the participating elders and the influence of the participation in such programmes on the participants' well-being. The thesis is divided into four chapters. The first chapter is devoted to the introduction to the intergenerational issues and intergenerational relations in Czech society. The second chapter presents intergenerational programmes as a space for intergenerational learning and points to their potential for building intergenerational cooperation and understanding. Due to the topic of the thesis, the third chapter concentrates on the benefits of intergenerational programmes for the elderly in relation with the participants' well-being. The last chapter is concerned with empirical research, the goal of which is the identification and analysis of psychosocial benefits of the programme Přečti as reflected by the participating elders and attributed to participation in the programme oriented to reading to children in kindergartens. Keywords: intergenerational programmes, intergenerational learning, benefits of intergenerational programmes, well-being, elders