Vzájemná komunikace studentů češtiny jako cizího jazyka při práci ve dvojicích
Mutual communication of students of Czech as a foreign language during their work in pairs
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103056Identifiers
Study Information System: 198790
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Valková, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Interpreting Studies: Czech - French - Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
češina jako cizí jazyk|interakce|vyjednávání významu|komunikační strategie|práce ve dvojicíchKeywords (English)
Czech as a foreign language|interaction|negotiation of meaning|communication strategies|pair workTato diplomová práce se věnuje interakci studentů češtiny jako cizího jazyka na nízké jazykové úrovni při práci ve dvojici. Zaměřuje se na způsoby překonávání obtíží, ke kterým dochází v procesu komunikace. Cílem práce je prozkoumat, které komunikační strategie při této formě práce studenti volí, a popsat průběh vyjednávání významu. K tomuto účelu byla provedena analýza přepsaných nahrávek interakce na jazykové lekci, během níž byly studentů zadány dva úkoly. Tyto úkoly, vybízející k obousměrné komunikaci, měly studentům poskytnout co nejvíce příležitostí k vyjednávání významu. Klíčová slova: čeština jako cizí jazyk, interakce, vyjednávání významu, komunikační strategie, práce ve dvojici
The following MA thesis is concerned with the interaction among students of Czech as a foreign language in classes of low proficiency and working in pairs. It mainly concentrates on the process of overcoming obstacles that arise during communication. The objective of the thesis is to examine the students' choice of communication strategies and describe the process of negotiation of meaning. In order to achieve that, an analysis of transcribed recordings of interactions during a language lesson was made. During the lesson students had to complete two two-way tasks, which should offer as many opportunities to negotiate meaning as possible. Keywords: Czech as a foreign language, interaction, negotiation of meaning, communication strategies, pair work