Integrace žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy
Integration of students with a different mother tongue into a Czech elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103047Identifikátory
SIS: 191345
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
5. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Žák s odlišným mateřským jazykem|cizinec|integrace|základní škola|mateřský jazyk|inkluze|multikulturní výchova|migraceKlíčová slova (anglicky)
Pupil with another mother tongue|foreigner|integration|primary school|mother tongue|inclusion|multicultural education|migrationDiplomová práce se zabývá začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část vychází z odborné literatury a poskytuje základní informace o počtech cizinců v České republice, migraci, kategoriích cizinců a legislativě spojené s pobytem cizinců na našem území. Dále se věnuje termínu žák s odlišným mateřským jazykem, také legislativě spojené se vzděláváním těchto žáků v České republice. Podrobněji popisuje odborné postupy při integraci žáka s odlišným mateřským jazykem do školy. V závěru teoretické části práce jsou popsány bariéry, které začleňování žáků znesnadňují a aktivity, které by mohly začleňování usnadnit. Cílem empirické části práce je zjistit, jak probíhá začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do české základní školy z pohledu pedagogů a asistentů pedagoga. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter. Data jsou získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se 4 pedagogy a 4 asistenty pedagoga. Mezi hlavní zjištění výzkumu patří, že klíčovým faktorem při začleňování žáka je jeho rodina, která podporou a zájmem o vzdělávání může začlenění napomoci. Největší bariérou při začleňování je nedostatečná znalost jazyka. Dále bylo zjištěno, že pedagogové a asistenti při začleňování volí různé metody a pomůcky. Na...
This diploma thesis deals with the integration of pupils with another mother tongue into the Czech elementary school. The thesis has a theoretical-empirical character. The theoretical part is based on professional literature and provides basic information on the number of foreigners in the Czech Republic, migration, categories of foreigners and legislation related to the stay of foreigners in the Czech Republic. It also deals with the term of a pupil with another mother tongue, as well as the legislation related to the education of these pupils in the Czech Republic. It describes in detail how to integrate a pupil with another mother tongue into school. At the end of the theoretical part of the thesis are described barriers that prevent inclusion of pupils and activities that would facilitate integration. The aim of the empirical part of the thesis is to find out how the integration of pupils with a different mother tongue into the Czech elementary school from the point of view of pedagogues and teachers assistants is taking place. The research survey is of good quality. Data are obtained through semi-structured interviews with 4 teachers and 4 teacher assistants. Among the main findings of the research is that a key factor in integrating the pupil is his family, which can help with inclusion and...