Výchovné styly rodičů předčasně narozených dětí
Educational styles of parents of preterm children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102786Identifiers
Study Information System: 191358
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Lacinová, Lenka
Referee
Gillernová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
dítě s perinatální zátěží|rizikový novorozenec|předčasně narozené dítě|psychologie výchovy|výchovné styly rodičů|dotazníkové šetřeníKeywords (English)
children due to perinatal burden|high-risk neonate|preterm children|psychology of unbringing|parental styles|questionnaire surveyTEORETICKÁ VÝCHODISKA: Děti s perinatálním rizikem, jejichž nejpočetnější skupinu tvoří předčasně narozené děti a jejichž počet se nadále svižným tempem zvyšuje, patří k dětem s vyšší pravděpodobností zdravotních obtíží a s vyšším rizikem komplexního ohrožení jejich zdárného vývoje. Pro rodiče představuje předčasný porod složitou, náročnou životní situaci. U těchto rodičů se častěji rozvíjí nejenom výrazně snížená osobní pohoda, ale někdy dokonce i klinická symptomatika (zejména deprese, úzkosti, posttraumatická stresová porucha). Takové naladění rodičů (ale i další faktory) výrazně znekvalitňuje celkovou interakci a komunikaci s dítětem (zejména jejich senzitivitu a responzivitu), což se může mj. promítat i do výchovného stylu těchto rodičů. CÍLE: Cílem empirické části bylo popsat výskyt jednotlivých výchovných stylů u zdravých předčasně narozených dětí ve věku od 8 do 12 let. METODY: K tomuto účelu bylo využito Dotazníku stylů výchovy pro děti od 8 do 12 let (Čáp, Čechová & Boschek, 2000). VÝSLEDKY: Na vzorku 35 dětí se ukázalo, že nejčastěji percipovaným výchovným stylem byl styl charakterizovaný záporným emočním vztahem v kombinaci se silným řízením. ZÁVĚR: Význam výsledků je možno vidět v praktickém uplatnění pro poradenskou, klinickou i laickou výchovnou praxi. Nejnaléhavější je potřeba...
BACKGROUND: The most numerous group from children due to perinatal burden is a group of prematurely born children and whose number continues to increase constantly. The children have higher probability of health problems and they are at risk of a complex threat to their successful development. Premature childbirth is a complicated difficult life situation for parents. Strongly reduced mental well- being is often developed at these parents and sometimes even some clinical symptoms (especially depression, anxiety, posttraumatic stress disorder). Such parenting (as well as other factors) greatly diminishes the overall interaction and communication with the child (especially their sensitivity and responsiveness) which can also be reflected in the parental style. AIM: The aim of the empirical part was to describe the occurrence of individual educational styles in healthy preterm infants 8-12 years old. METHODS: A Questionnaire of parental styles for children between the ages of 8 and 12 was used for this purpose (Čáp, Čechová & Boschek, 2000). RESULTS: A sample of 35 children showed that the most perceived parental style was a style characterized by a negative emotional relationship combined with a strong direction. CONCLUSION: The importance of the results can be seen in the practical application for...