Zobrazit minimální záznam

Zpětnovazební učení v multiagentním makroekonomickém modelu
dc.contributor.advisorSkuhrovec, Jiří
dc.creatorVlk, Bořivoj
dc.date.accessioned2018-11-26T11:10:27Z
dc.date.available2018-11-26T11:10:27Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102308
dc.description.abstractUtilizing game theory, learning automata and reinforcement learning concepts, thesis presents a computational model (simulation) based on general equilibrium theory and classical monetary model. Model is based on interacting Constructively Rational agents. Constructive Ratio- nality has been introduced in current literature as machine learning based concept that allows relaxing assumptions on modeled economic agents information and ex- pectations. Model experiences periodical endogenous crises (Fall in both production and con- sumption accompanied with rise in unemployment rate). Crises are caused by firms and households adopting to a change in price and wage levels. Price and wage level adjustments are necessary for the goods and labor market to clear in the presence of technological growth. Finally, model has good theoretical background and large potential for further de- velopment. Also, general properties of games of learning entities are examined, with special focus on sudden changes (shocks) in the game and behavior of game's play- ers, during recovery from which rigidities can emerge. JEL Classification D80, D83, C63, E32, C73, Keywords Learning, Information and Knowledge, Agent-based, Reinforcement learning, Business cycle, Stochastic and Dynamic Games, Simulation, Modeling Author's e-mail...en_US
dc.description.abstractZa využití teoretický konceptů z teorie her, učících se automatonů a zpětnovazeb- ního učení, práce prezentuje počítačový model (simulaci) založený na všeobecné rovnováze a učebnicovém dynamickém makroekonomickém modelu. Model je založen na interagujících Konstruktivně Racionální agentech. Konstruk- tivní Racionalita je pojmem soudobé literatury, popisujícím rozhodování ekonomick- ých agentů založeném na strojovém učení, který umožňuje uvolnit předpoklady a požadavky modelu na informace, kterými agenti disponují a správnost jejich očekávání. V modelu se periodicky opakují období krizí, charakterizovných jako strmý propad úrovně produkce doprovázený stejně strmým nárůstem nezaměstnanosti. Příčinou krizí je změna v úrovně cen a mezd, na jejihž novou hladinu se firmy a domácnosti v modelu musí adaptovat. Změna úrovně cen a mezd je nezbytná pro zachování rovnováhy na trhu zboží pokud dochází k technologickému pokroku (růstu). Model má dobré teoretické základy a velký potenciál pro další vývoj. Práce se rovněž zabývá obecnými vlastnostmi her vícero interagujících a učících se entit. Zvláštní důraz je kladen na náhlé změny ve hře a chování hráčů při těchto změnách, během kterých se objevují endogenní rigidity. Klasifikace JEL D80, D83, C63, E32, C73, Klíčová...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectreinforcement learningcs_CZ
dc.subjectdsgecs_CZ
dc.subjectagent based modelingcs_CZ
dc.subjectreinforcement learningen_US
dc.subjectdsgeen_US
dc.subjectagent based modelingen_US
dc.titleReinforcement learning in Agent-based macroeconomic modelen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-19
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId176077
dc.title.translatedZpětnovazební učení v multiagentním makroekonomickém modelucs_CZ
dc.contributor.refereeHolub, Tomáš
dc.identifier.aleph002203999
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZa využití teoretický konceptů z teorie her, učících se automatonů a zpětnovazeb- ního učení, práce prezentuje počítačový model (simulaci) založený na všeobecné rovnováze a učebnicovém dynamickém makroekonomickém modelu. Model je založen na interagujících Konstruktivně Racionální agentech. Konstruk- tivní Racionalita je pojmem soudobé literatury, popisujícím rozhodování ekonomick- ých agentů založeném na strojovém učení, který umožňuje uvolnit předpoklady a požadavky modelu na informace, kterými agenti disponují a správnost jejich očekávání. V modelu se periodicky opakují období krizí, charakterizovných jako strmý propad úrovně produkce doprovázený stejně strmým nárůstem nezaměstnanosti. Příčinou krizí je změna v úrovně cen a mezd, na jejihž novou hladinu se firmy a domácnosti v modelu musí adaptovat. Změna úrovně cen a mezd je nezbytná pro zachování rovnováhy na trhu zboží pokud dochází k technologickému pokroku (růstu). Model má dobré teoretické základy a velký potenciál pro další vývoj. Práce se rovněž zabývá obecnými vlastnostmi her vícero interagujících a učících se entit. Zvláštní důraz je kladen na náhlé změny ve hře a chování hráčů při těchto změnách, během kterých se objevují endogenní rigidity. Klasifikace JEL D80, D83, C63, E32, C73, Klíčová...cs_CZ
uk.abstract.enUtilizing game theory, learning automata and reinforcement learning concepts, thesis presents a computational model (simulation) based on general equilibrium theory and classical monetary model. Model is based on interacting Constructively Rational agents. Constructive Ratio- nality has been introduced in current literature as machine learning based concept that allows relaxing assumptions on modeled economic agents information and ex- pectations. Model experiences periodical endogenous crises (Fall in both production and con- sumption accompanied with rise in unemployment rate). Crises are caused by firms and households adopting to a change in price and wage levels. Price and wage level adjustments are necessary for the goods and labor market to clear in the presence of technological growth. Finally, model has good theoretical background and large potential for further de- velopment. Also, general properties of games of learning entities are examined, with special focus on sudden changes (shocks) in the game and behavior of game's play- ers, during recovery from which rigidities can emerge. JEL Classification D80, D83, C63, E32, C73, Keywords Learning, Information and Knowledge, Agent-based, Reinforcement learning, Business cycle, Stochastic and Dynamic Games, Simulation, Modeling Author's e-mail...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
dc.identifier.lisID990022039990106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV