Jazykový management na památkových objektech s organizovanými prohlídkami
Language management in historic buildings with guided tours
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102032Identifikátory
SIS: 200185
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nekvapil, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Fonetika - Obecná lingvistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav obecné lingvistiky
Datum obhajoby
11. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
jazykový management|jazykové hierarchie|NPÚ|turismus|multilingvismus|jazyková krajinaKlíčová slova (anglicky)
language management|language hierarchies|NPÚ|tourism|multilinguism|linguistic landscapeDiplomová práce pojednává o jazykovém managementu na šesti památkových objektech pod správou Národního památkového ústavu. Tyto objekty byly sledovány z několika hledisek. Prvním hlediskem byl organizovaný jazykový management, a to především užívání jazyků při komunikaci s návštěvníky, při propagaci objektu a organizaci prohlídek. Z hlediska jazykové krajiny se jednalo především o orientační a informační systém jednotlivých památek, který se ukázal jako stěžejní pro zkoumání užívání různých jazyků v prostoru. V neposlední řadě byla předmětem výzkumu otázka, jaké jazykové ideologie ovlivňují procesy rozhodování, k nimž v organizaci jazyků dochází, a jak tyto ideologie utvářejí jazykové hierarchie. Posledním sledovaným aspektem je organizační struktura NPÚ a úrovně, na nichž k jednotlivým rozhodnutím o jazyce dochází. Práce si klade za cíl popsat chod těchto objektů z výše zmíněných hledisek a přiblížit tak proces jazykového managementu v turistické sféře.
The presented thesis studies the language management of six historical objects currently maintained by the National Heritage Institute (NHI). With each, several different aspects were studied. Firstly, the aspect of organized language management, particularly the use of language when communicating with visitors, presenting the object publicly and organizing tours. The linguistic landscape analysis focused primarily on the visitor information system of each of the heritage objects. This provided crucial data for the study of the spatial use and distribution of languages. Furthermore, the matter of language ideologies and their influence on the language hierarchies was addressed. The last, aspect to be scrutinized, was the organizational structure of the NHI, particularly the levels responsible for language-related decisions. The thesis aims to describe the workings of such heritage sites from the aforementioned viewpoints, thus illustrating the language management process in the tourist industry.