Vnímání prožitku hraní online her v souvislosti se závislostním chováním
Perception of experience of online gaming in connection with addictive behaviour
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101463Identifiers
Study Information System: 196954
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Vondráčková, Petra
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Adictology First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
závislost na online hrách, hráči, vnímání prožitku, hraní online her, symptomy závislostiKeywords (English)
internet gaming disorder, players, perception of experience, online gaming, symptoms of addiction(teze): Východiska: hraní MMORPG her se pojí s rozvojem počítačových technologií již několik let. Přestože závislost na hraní online her není oficiálně uznanou poruchou v MKN - 10 zaujímá hned po gamblingu další místo mezi behaviorálními závislostmi. Cíl výzkumu: hlavním cílem práce bylo popsat vnímání subjektivního prožitku hráčů při hraní online her. Výzkumné otázky se zabývaly vzorci prožitků u hráčů online her, výskytem závislostního chování a rozdíly v prožívání u hráčů se závislostním chováním a bez něj. Poslední otázka se týkala schopností hráčů uvědomit si závislostní chování. Metody a soubor: k získání respondentů byl použit záměrný výběr, včetně metody sněhové koule přes informanty. Tvorba dat probíhala formou polostrukturovaného interview, které bylo doplněno o záznamový arch k zachycení demografických údajů a dotazníku závislosti. Výzkumný soubor tvořilo 9 respondentů, jejichž intenzita hraní se pohybovala v průměru 15 hodin týdně, věk hráčů byl v rozmezí 17 až 40 let. Výsledky: z proběhlého výzkumu vzešlo několik témat. Subjektivní prožitky hráčů byly pozitivní i negativní, ty pozitivní převažovaly u většiny hráčů. V souvislosti s prožíváním se u většiny hráčů objevoval fenomén flow, který umožňoval hráčům ponoření se do hry. S hraním docházelo u hráčů k výrazné komunikaci a kooperaci...
Introduction: the playing of massively multiplayer online role - playing games (MMORPG) has been connected with computer technologies for few years. Despite the fact that the addiction on online role playing game is not officially in MKN - 10, it takes after gaming disorder following place within behavioral addictions. Aim: the main aim of the work was to describe the perception of subjective experience of gamers playing online games. Research questions regarded types of experience of gamers, incidence of addiction behavior, gamers differences in experience with and without addiction symptoms. Final question concerned gamers ability to be aware of addiction behavior. Methods and sample: the intentional sampling was used to obtain participants, including snow ball method through informants. Subsequently semistructured interviews were carried out. All participants filled out the record sheet showing sociodemographic data and questionairre of online gaming addiction. The research group consist of 9 participants, their mean gaming time was 15 hours per week, the participants ranged in age from 17 to 40 years. Results: from the interviews taken a few themes emerged. Subjective gamer's experience were positive and negative, positive dominated by most of gamers. In context of experience, the majority...