Zobrazit minimální záznam

Reception of theology of the icon in the western cultural context
dc.contributor.advisorLyčka, Milan
dc.creatorBucková, Jana
dc.date.accessioned2017-04-03T12:44:50Z
dc.date.available2017-04-03T12:44:50Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/10140
dc.description.abstractPráce je ve své první polovině shrnutím problematiky vzniku a vývoje ikon, přičemž jde především o rekapitulaci historicko - teologicko filosofických souvislostí ikonoklastických sporů. Vlastním smyslem práce je polemika s předpoklady Leonida Uspenského, (významný představitel teologie ikony), které autor používá pro zdůvodnění nadřazenosti pravoslavného umění ve vztahu k umění Západu. Ve snaze nalézt příčiny rozdílů Východního a Západního umění, je připomenut historicko společenský vývoj Východu a Západu (hledisko sociologické, historické, ekonomické, politické), jímž jsou následně zdůvodněny i odlišnosti v oblasti uměleckohistorické. Práce logicky otevírá jak otázky týkající se ontologického statutu ikony, tak otázky týkající se podstaty a smyslu umění. Jednoznačné řešení ontologického statutu ikony je v práci představeno jako sporné, respektive je poukázáno na existující rozpor mezi myšlením Jana Damašského a pozdějších představitelů východního ikonodulství. Otázka podstaty a smyslu umění je v práci zodpovězena v kontextu myšlení předních evropských filozofů, I. Kanta a G. F. Hegela. Jejich závěry jsou v přímém protikladu k požadavkům, které na umění ikony vznáší pravoslaví. Stanoviska Leonida Uspenského jsou zhodnocena jako stanoviska ovlivněná ruským nacionálním cítěním, které od konce 19. století...cs_CZ
dc.description.abstractIn the first part of the thesis, the history of the icon origin and development is summarised, focusing on the history of the theological controversies of the iconoclastic disputes. The main topic of the thesis is the polemics with the assumptions of Leonid Uspensky (prominent representative of the icon theology), who used the icon theology to justify the superiority of the Eastern art, represented by icons over the western art. To find the reasons for the differences in the art developmnet in the East and the West, the historical and sociological context is scrutinised (including sociological,historical, economical and political perspectives) and subsequently, the arguments substantiating these differences are laid down. Consequently, the questions concerning the ontological icon status are scrutinised as well as the questions concerning the substance and the purpose of the art. The concept of unique solution to the question of the ontological status of icon is questioned in the thesis and the antagonism between the approach of John from Damascus and the later representatives of eastern iconodules (iconophiles) is also discussed. The question of the substance and the purpose of art is defined in the thesis in line with the work of prominent European philosophers, I. Kant and G.F.Hegel. Their conclusions...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleRecepce teologie ikony v myšlenkovém kontextu sakrálního umění západucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-28
dc.description.departmentInstitute of Philosophy and Religious Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId49663
dc.title.translatedReception of theology of the icon in the western cultural contexten_US
dc.contributor.refereeHlaváčková, Jana Hana
dc.identifier.aleph001198643
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineReligionistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineReligious Studiesen_US
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csReligionistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enReligious Studiesen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce je ve své první polovině shrnutím problematiky vzniku a vývoje ikon, přičemž jde především o rekapitulaci historicko - teologicko filosofických souvislostí ikonoklastických sporů. Vlastním smyslem práce je polemika s předpoklady Leonida Uspenského, (významný představitel teologie ikony), které autor používá pro zdůvodnění nadřazenosti pravoslavného umění ve vztahu k umění Západu. Ve snaze nalézt příčiny rozdílů Východního a Západního umění, je připomenut historicko společenský vývoj Východu a Západu (hledisko sociologické, historické, ekonomické, politické), jímž jsou následně zdůvodněny i odlišnosti v oblasti uměleckohistorické. Práce logicky otevírá jak otázky týkající se ontologického statutu ikony, tak otázky týkající se podstaty a smyslu umění. Jednoznačné řešení ontologického statutu ikony je v práci představeno jako sporné, respektive je poukázáno na existující rozpor mezi myšlením Jana Damašského a pozdějších představitelů východního ikonodulství. Otázka podstaty a smyslu umění je v práci zodpovězena v kontextu myšlení předních evropských filozofů, I. Kanta a G. F. Hegela. Jejich závěry jsou v přímém protikladu k požadavkům, které na umění ikony vznáší pravoslaví. Stanoviska Leonida Uspenského jsou zhodnocena jako stanoviska ovlivněná ruským nacionálním cítěním, které od konce 19. století...cs_CZ
uk.abstract.enIn the first part of the thesis, the history of the icon origin and development is summarised, focusing on the history of the theological controversies of the iconoclastic disputes. The main topic of the thesis is the polemics with the assumptions of Leonid Uspensky (prominent representative of the icon theology), who used the icon theology to justify the superiority of the Eastern art, represented by icons over the western art. To find the reasons for the differences in the art developmnet in the East and the West, the historical and sociological context is scrutinised (including sociological,historical, economical and political perspectives) and subsequently, the arguments substantiating these differences are laid down. Consequently, the questions concerning the ontological icon status are scrutinised as well as the questions concerning the substance and the purpose of the art. The concept of unique solution to the question of the ontological status of icon is questioned in the thesis and the antagonism between the approach of John from Damascus and the later representatives of eastern iconodules (iconophiles) is also discussed. The question of the substance and the purpose of art is defined in the thesis in line with the work of prominent European philosophers, I. Kant and G.F.Hegel. Their conclusions...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011986430106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV