Procedurální generování stromů
Procedural tree generation
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101253Identifikátory
SIS: 200662
Kolekce
- Kvalifikační práce [11320]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kahoun, Martin
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Softwarové a datové inženýrství
Katedra / ústav / klinika
Katedra softwaru a výuky informatiky
Datum obhajoby
6. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
počítačová grafika, 3D procedurální modelováníKlíčová slova (anglicky)
computer graphics, 3D procedural modellingPři 3D modelování reálného světa je mnohdy zapotřebí umístit do scény stromy. Konkrétní model ale nemusí vyhovovat představám uživatele a použití dedikovaného software může být nepohodlné - z důvodu složitého ovládání, ne- možnosti integrace do používaného systému, kvality modelů či ceny. V době psaní této práce existuje několik profesionálně používaných high-end aplikací, k jejichž použití ale potenciální příležitostný uživatel nepřistoupí a to hlavně z důvodu ceny. Pak mu zbývají pouze volně dostupné aplikace, které jsou mnohdy zastaralé a trpí různými nedostatky. Proto má smysl pokusit se vyvinout low-end aplikaci, právě pro příležitostné uživatele, kde není nejdůležitější maximální síla nástroje, ale hlavně jednoduchost a přirozenost ovládání s uspokojivými výsledky. V rámci práce analyzujeme způsoby modelování stromů za pomoci existujících aplikací a popisujeme známé algoritmy a přístupy pro generování jejich modelů. Na zá- kladě toho implementujeme vlastní nástroj schopný generovat různorodé druhy stromů a přizpůsobovat jejich modely případným překážkám ve scéně. 1
During 3D modelling of the real world, it is often necessary to place trees into the scene. However particular model may not suit users' needs and the use of a dedicated software can be inconvenient - due to complex control, impossible integration into the used system, model quality or price. At the time of writing this work, there exist a few professional high-end applications that are not suitable for use by a potential casual user, mainly because of their price. Then there are only freely available applications which are often obsolete and suffer from various shortcomings. Therefore, it makes sense to try to develop a low-end application, targeted for casual users, where the power of the tool is not as important as simplicity and nature of control and satisfactory results. We analyze ways of modelling trees using current applications and describe known algorithms and approaches to the generation of tree models. Based on this, we implement our own tool capable of generation of diverse tree types and adaptation of their models to obstacles in the scene. 1