Mediální obraz fotbalového klubu AC Sparta Praha v deníku Sport po vstupu Czech News Center Daniela Křetínského na mediální trh
Media image of football club AC Sparta Prague in daily Sport after Daniel Křetínský's Czech News Center joined the czech media market
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100975Identifiers
Study Information System: 176127
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Macková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
AC Sparta Praha, denní tisk, Deník Sport, mediální obraz, obsahová analýzaKeywords (English)
AC Sparta Prague, daily newspaper, Deník Sport, media image, media analysisDiplomová práce "Mediální obraz fotbalového klubu AC Sparta Praha v deníku Sport po vstupu Czech News Center Daniela Křetínského na mediální trh" se zabývá komparací mediálních obsahů Deníku Sport ve vybraných obdobích let 2010 a 2014. Stanovený vzorek byl vybrán na základě změny vlastnictví Deníku Sport, který od roku 2014 spadá pod společnost Czech News Center, jejímž spoluvlastníkem je Daniel Křetínský, mj. majitel fotbalového klubu AC Sparta Praha. Pomocí mediální obsahové analýzy se práce snaží potvrdit, nebo vyvrátit hypotézu, že se obsah Deníku Sport po změně vlastníka v roce 2014 změnil ve prospěch Sparty. Práce se v teoretické části zabývá popisem změn struktur vlastnictví českého periodického tisku po roce 1989 nebo tématy profesních požadavků v žurnalistice včetně faktorů ovlivňujících novinářskou etiku, jako je například střet zájmů. Výsledky analyzovaného tématu doplňují rozhovory s novináři Deníku Sport, které by měly pomoci osvětlit některé profesní postupy a aspekty práce členů jediné specializované sportovní redakce v ČR.
Diploma thesis "Media Image of AC Sparta Prague in Deník Sport after Daniel Křetínský's Czech News Center joined the Czech Media Market" deals with comparison of the media content of Deník Sport in selected periods. The selected area was chosen because of the company of Daniel Křetínský, who is currently also the owner of AC Sparta Prague, bought the publishing house of Deník Sport. In this thesis is used the media content analysis, which should confirm or disprove the hypothesis, that the content of Deník Sport was changed in 2014 for Sparta Prague. In the theoretical part of this thesis the development of the Czech media ownership after 1989 is described, also the topics of journalistic values and possible ethics problems like conflict of interests are stated. The results of the media analysis should be added in interviews with the Deník Sport's staffers.