Vnímání času a související chyby v usuzování
Time perception and related cognitive biases
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100692Identifiers
Study Information System: 190794
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Stehlík, Luděk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vnímání času|usuzování|kognitivní omyly|plánovací chováníKeywords (English)
time perception|decision making|cognitive biases|planning behaviorBakalářská práce má za cíl popsat a vysvětlit fenomén vnímání času a proměnné, které do tohoto procesu vstupují. S vnímáním času souvisí množství kognitivní zkreslení, která mají vliv na způsob, jakým usuzujeme a rozhodujeme se. Práce je rozdělena na tři části. V první vysvětluji vnímání času z fenomenologického a neurologického hlediska. Věnuji se také jeho jednotlivým aspektům, posloupnosti, trvání, subjektivnímu plynutí a časovým perspektivám. Druhá, obsáhlejší část je věnována rozhodovacím procesům, kognitivním zkreslení a chybám v usuzování souvisejících s vnímáním času. Detailněji vysvětluji fenomény mezičasového rozhodování, časového diskontování, iluzi ušetřeného času, klamu plánování a klamu utopených nákladů. U každého se věnuji proměnným, které do jejich procesů vstupují a navrhuji způsoby, jakými lze vliv těchto zkreslení eliminovat. Třetí část je věnována návrhu výzkumu, který má za cíl objasnit vliv edukace na plánovací chování a jeho souvislost s časovými perspektivami. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The thesis aims to describe and explain phenomenon of time perception and variables influencing the proces. Many cognitive biases are related to time perception, influencing our judgemental and decision- making processes. The thesis consists of three main parts. First one explains time perception from phenomenological as well as neurological point of view. The aim is also to uncover individual aspects of time perception such as succession, duration, subjective passage of time and time perspectives. Second, broader part is dedicated to judgement and decision-making processes, cognitive biases and biases related specifically to time perception. I focus on phenomenons of intertemporal decision, temporal discounting, time saving bias, planning fallacy and sunk cost fallacy. The effort was to reveal variables entering the proces while offering practical approaches to eliminate impact of such biases. The third part proposes a research aiming to explain the influence of educational intervention on planning behavior and examines it's relation to time perspectives. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)