Využití principů behaviorální ekonomie v rámci veřejné politiky
A use of principles of behavioral economics in public policy
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100654Identifiers
Study Information System: 190991
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vranka, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
behaviorální ekonomie|postrčení|behaviorální poznatky|veřejná politika|studijní neúspěšnostKeywords (English)
behavioral economics|nudge|behavioral insights|public policy|dropoutTato práce nabízí přehled vybraných psychologických poznatků, které jsou využívány v behaviorální ekonomii. V literárně-přehledové části jsou shrnuty základní teoretické poznatky. Zejména jde o prospektovou teorii Daniela Kahnemana a Amose Tverského, a heuristiky a kognitivní zkreslení, které hrají roli v lidském rozhodování. Dále se práce zabývá využitím behaviorálních poznatků ve veřejné politice, zejména konceptem postrčení (nudges) Richarda Thalera. Příklady jejich praktického využití ve veřejné politice vybraných zemí jsou doplněny o stručný přehled zemí, v jejichž politikách jsou behaviorální poznatky úspěšně aplikovány. Práce se dále věnuje využití behaviorálních poznatků v problematice studijní neúspěšnosti na vysokých školách. Počet vysokoškoláků, kteří neúspěšně zakončí své studium, v Česku dlouhodobě roste. Zahraniční výzkum ukazuje, že je možné aplikovat postrčení založené na behaviorálních poznatcích do prostředí vysokých škol. V práci je navržen výzkumný projekt, který pomocí randomizované kontrolované studie testuje funkčnost postrčení podporujících integraci studentů do vysokoškolského prostředí, jejichž cílem je snížení míry studijní neúspěšnosti na českých vysokých školách.
This thesis offers a review of selected psychological insights used in behavioral economics. The basic theoretical concepts are summarized in the literary review section. This section focuses mainly on the prospect theory proposed by Daniel Kahneman and Amos Tversky, as well as other heuristics and cognitive biases that influence human decision-making. The thesis also deals with Richard Thaler's concept of nudges. Policies in selected countries are mentioned to illustrate succesful examples of behavioral insights that have already been implemented. The thesis then focuses on the issue of college dropout in the context of possible behavioral interventions. The number of college students who fail to finish their studies succesfully increases substantially in Czechia. Foreign research suggests that it is possible to use nudges based on behavioral insights in college environment. A proposed research project, based on randomised controlled trial, aims to test nudges that could support an integration of students into the college environment which should lead to decrease in the college dropout rate.