Pasivum ve staré avadhštině
The passive voice in old Awadhi
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100635Identifiers
Study Information System: 178672
Collections
- Kvalifikační práce [24156]
Author
Advisor
Referee
Melnikova, Nora
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Indology
Department
Institute of South and Central Asia
Date of defense
21. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hindština, pasivum, modalita, stará avadhština, Džájasí, PadmávatKeywords (English)
Hindi, passive voice, modality, Old Awadhi, Jayasi, PadmavatPráce se zabývá zkoumáním pasiva ve staré avadhštině na podkladě jednoho z nejdůležitějších a nejrozsáhlejších děl, složených v tomto literárním dialektu staré hindštiny - Padmávat Malika Muhammada Džájasího (asi 1494-1542). Hlavním cílem práce je porovnání různých druhů pasiva ve staré avadhštině a v současné standardizované hindštině, a to jak z hlediska formy, tak z hlediska jeho možných modálních významů. Kromě teoretického popisu formální i sémantické stránky pasiva ve staré avadhštině podloženého množstvím konkrétních příkladů a analýzy pasivních slovesných forem, práce obsahuje také charakteristiku literárního a jazykového kontextu Padmávat a stručnou charakteristiku staré avadhštiny. Klíčová slova: hindština, pasivum, modalita, stará avadhština, Džájasí, Padmávat
This thesis concerns with an investigation of the passive voice in Old Awadhi on the basis of one of the most important and extensive works composed in this literary dialect of Hindi - Padmávat of Malik Muhammad Jayasi (ca. 1494-1542). The main objective of the work is to compare different kinds of passives in Old Awadhi to the ones of modern standardized Hindi, both in terms of form and and in terms of its possible modal meanings. Besides theoretical description of formal and semantic aspects of the passive voice and analysis of passive verb forms in Old Awadhi, supported with a numer of specific examples, the thesis contains a description of the literary and linguistic context of Padmávat and a brief characteristic of Old Awadhi. Key words: Hindi, passive voice, modality, Old Awadhi, Jayasi, Padmavat