Pasivum ve staré avadhštině
The passive voice in old Awadhi
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100635Identifikátory
SIS: 178672
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Melnikova, Nora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Indologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav jižní a centrální Asie
Datum obhajoby
21. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hindština, pasivum, modalita, stará avadhština, Džájasí, PadmávatKlíčová slova (anglicky)
Hindi, passive voice, modality, Old Awadhi, Jayasi, PadmavatPráce se zabývá zkoumáním pasiva ve staré avadhštině na podkladě jednoho z nejdůležitějších a nejrozsáhlejších děl, složených v tomto literárním dialektu staré hindštiny - Padmávat Malika Muhammada Džájasího (asi 1494-1542). Hlavním cílem práce je porovnání různých druhů pasiva ve staré avadhštině a v současné standardizované hindštině, a to jak z hlediska formy, tak z hlediska jeho možných modálních významů. Kromě teoretického popisu formální i sémantické stránky pasiva ve staré avadhštině podloženého množstvím konkrétních příkladů a analýzy pasivních slovesných forem, práce obsahuje také charakteristiku literárního a jazykového kontextu Padmávat a stručnou charakteristiku staré avadhštiny. Klíčová slova: hindština, pasivum, modalita, stará avadhština, Džájasí, Padmávat
This thesis concerns with an investigation of the passive voice in Old Awadhi on the basis of one of the most important and extensive works composed in this literary dialect of Hindi - Padmávat of Malik Muhammad Jayasi (ca. 1494-1542). The main objective of the work is to compare different kinds of passives in Old Awadhi to the ones of modern standardized Hindi, both in terms of form and and in terms of its possible modal meanings. Besides theoretical description of formal and semantic aspects of the passive voice and analysis of passive verb forms in Old Awadhi, supported with a numer of specific examples, the thesis contains a description of the literary and linguistic context of Padmávat and a brief characteristic of Old Awadhi. Key words: Hindi, passive voice, modality, Old Awadhi, Jayasi, Padmavat