Ekonomická socializace: psychologické aspekty peněz u dětí a dospívajících
Economic socialization: psychological aspects of money for children and adolescents
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100626Identifiers
Study Information System: 200956
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
19. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ekonomická socializace -|ekonomická gramotnost|kapesné|spoření peněz|odložená gratifikaceKeywords (English)
economic socialization|economic literacy|pocket money|saving money|delaying gratificationBakalářská práce se nejprve zabývá vymezením ekonomické socializace společně se základními pojmy, které s ní souvisí. Pozornost je věnována zejména funkční a ekonomické gramotnosti. Téma je doplněno o výchovná doporučení pro rozvoj ekonomické gramotnosti, a také o aktuální postoj České republiky k rozšíření vzdělávacího plánu pro podporu této oblasti. Jak ekonomická socializace jedince přesně probíhá, je explicitně vysvětleno jejími vývojovými fázemi. Zmíněny jsou také aspekty schopnosti odložené gratifikace v souvislosti se spořením a kapesným. V empirické části je představen návrh výzkumu zabývající se právě schopností odložené gratifikace ve vztahu k ekonomické gramotnosti a zkušenosti s kapesným.
The bachelor thesis first deals with the definition of economic socialization together with the basic concepts related to it. Attention is paid to functional and economic literacy. The theme is supplemented by educational recommendations for the development of economic literacy, as well as the current attitude of the Czech Republic to extend the educational plan in support of this area. As the economic socialization of an individual is in progress, it is explicitly explained by its developmental phases. There are also aspects of the ability to defer grace in connection with savings and pocket money. The empirical part presents a research proposal dealing with the ability of deferred gratification in relation to economic literacy and experience with pocket money.