Mezigenerační projekty,
Intergenerational projects
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100529Identifiers
Study Information System: 198244
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
19. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mladí|senioři|spolupráce|projety|generaceKeywords (English)
youth|seniors|cooperation|projects|generationsBakalářská práce pojednává o mezigeneračních projektech. Teoretická část popisuje generaci seniorů, mladou generaci a jejich vztahy. Práce se také dotýká témat jako jsou ageismus a mezigenerační učení. Dále jsou v teoretické části popsány mezigenerační projekty obecně. V závěru teoretické části jsou představeny vybrané mezigenerační programy a jejich přínos pro zúčastněné skupiny i celou společnost. Empirická část je zaměřena na hodnocení jednoho mezigeneračního projektu. Tento projekt probíhal ve třetí třídě základní školy. Žáci společně trávili čas se svými prarodiči a na základě jejich vzpomínek následně vytvářeli portfolio. Pro výzkum je využita dotazníková metoda (provedena s žáky) a metoda rozhovoru s jejich třídní učitelkou a s realizátorkou projektu.
The bachelor thesis deals with intergenerational projects. Firstly, seniors, the youth and their intergenerational relationships are described in the theoretical part. Secondly, ageism and intergenerational learning are covered in the thesis. Then theoretical part defines intergenerational projects in a general way. Lastly, it introduces chosen intergenerational programmes and explains the benefits that follow from them to involved generational groups and entire society. The empirical part is exclusively focused on evaluation of one special intergenerational project. In this project the third grade of the elementary school pupils participated. Pupils created portfolios based on their grandparents' memories, that they had collected due to time spent together. Questionnaire for the pupils and interviews with their teacher and the project implementer were used as a method for the evaluation.