Zobrazit minimální záznam

Pitch range impact on perception of affective valence in two age-groups of children
dc.contributor.advisorVolín, Jan
dc.creatorHubertová, Andrea
dc.date.accessioned2018-07-27T13:29:41Z
dc.date.available2018-07-27T13:29:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/100513
dc.description.abstractThe ability to infer affective states is often key to success in communication. The sound cues present in speech, used by listeners for this purpose, are generally summarized under the term of affective prosody and pitch range is considered one of its most often studied acoustic correlates. Children's sensitivity to prosody seems to become inhibited around the preschool years. Certain studies report that children begin to make use of prosody again when they are around 9 years old. The goal of the present paper was to test these findings on young speakers of Czech and verify the general assumption, as many studies did, that affective valence corresponds with the value of width of pitch range. (eg. "happy" correlates with a wide range). The material for the experiment consisted of recordings of 8 sentences uttered by 2 speakers. The pitch range of these utterances was manipulated - expanded and narrowed. A perception experiment was carried out with 18 preschoolers and 20 school children. The respondents judged pairs of speaker utterances, one of which had an expanded range and the other a narrowed range. The children's task was to decide, which speaker "sounds happier" or which "sounds sadder" and reflect this choice by placing each speaker on an affective scale: negative - middle ground - positive....en_US
dc.description.abstractSchopnost inference afektivních stavů je pro úspěch komunikační situace často klíčová. Řečové podněty posluchači užívané pro tento účel bývají shrnovány pod pojmem afektivní prozodie, jejímž nejčastěji zkoumaným akustickým korelátem je intonační rozpětí. Citlivost dítěte na prozodii je zdánlivě oslabena okolo pátého roku života. Počátek opětovné orientace na prozodi bývá datován okolo devátého roku, kdy ji začíná dítě užívat k určování afektivních stavu. Cílem této práce bylo pokusit se potvrdit tento vývojový rozdíl na dětských mluvčích češtiny a ověřit předpoklad, že afektivní valence často koresponduje s šířkou intonačního rozpětí (např. radost koreluje s širším rozpětím). Materiál k experimentu tvořilo 8 promluv 2 mluvčích - ženy a muže, jejichž intonační rozpětí bylo manipulováno - expandováno a komprimováno. Experiment byl proveden na 18 předškolních a 20 školních dětech. Respondenti v percepčním testu hodnotili dvojici mluvčích, přičemž rozpětí promluvy jednoho z nich bylo expandované a rozpětí druhého z nich komprimované. Úkolem dítěte bylo rozhodnout o tom, který z mluvčích "zní veseleji" a který "zní smutněji", a umístit oba na afektivní škálu: negativní - střed - pozitivní. Hlavní hypotézou výzkumu bylo kromě přítomnosti vývojového rozdílu mezi věkovými skupinami také to, že promluvy s...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectintonační rozpětí|osvojování řeči|afektivní stavy|valence|percepcecs_CZ
dc.subjectpitch range|speech acquisition|affective states|valence|perceptionen_US
dc.titleVliv intonačního rozpětí na vnímání afektivní valence u dvou věkových skupin dětícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-06-20
dc.description.departmentFonetický ústavcs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Phoneticsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId191776
dc.title.translatedPitch range impact on perception of affective valence in two age-groups of childrenen_US
dc.contributor.refereeČerná, Martina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhonetics - General Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineFonetika - Obecná lingvistikacs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Fonetický ústavcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Phoneticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFonetika - Obecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPhonetics - General Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csSchopnost inference afektivních stavů je pro úspěch komunikační situace často klíčová. Řečové podněty posluchači užívané pro tento účel bývají shrnovány pod pojmem afektivní prozodie, jejímž nejčastěji zkoumaným akustickým korelátem je intonační rozpětí. Citlivost dítěte na prozodii je zdánlivě oslabena okolo pátého roku života. Počátek opětovné orientace na prozodi bývá datován okolo devátého roku, kdy ji začíná dítě užívat k určování afektivních stavu. Cílem této práce bylo pokusit se potvrdit tento vývojový rozdíl na dětských mluvčích češtiny a ověřit předpoklad, že afektivní valence často koresponduje s šířkou intonačního rozpětí (např. radost koreluje s širším rozpětím). Materiál k experimentu tvořilo 8 promluv 2 mluvčích - ženy a muže, jejichž intonační rozpětí bylo manipulováno - expandováno a komprimováno. Experiment byl proveden na 18 předškolních a 20 školních dětech. Respondenti v percepčním testu hodnotili dvojici mluvčích, přičemž rozpětí promluvy jednoho z nich bylo expandované a rozpětí druhého z nich komprimované. Úkolem dítěte bylo rozhodnout o tom, který z mluvčích "zní veseleji" a který "zní smutněji", a umístit oba na afektivní škálu: negativní - střed - pozitivní. Hlavní hypotézou výzkumu bylo kromě přítomnosti vývojového rozdílu mezi věkovými skupinami také to, že promluvy s...cs_CZ
uk.abstract.enThe ability to infer affective states is often key to success in communication. The sound cues present in speech, used by listeners for this purpose, are generally summarized under the term of affective prosody and pitch range is considered one of its most often studied acoustic correlates. Children's sensitivity to prosody seems to become inhibited around the preschool years. Certain studies report that children begin to make use of prosody again when they are around 9 years old. The goal of the present paper was to test these findings on young speakers of Czech and verify the general assumption, as many studies did, that affective valence corresponds with the value of width of pitch range. (eg. "happy" correlates with a wide range). The material for the experiment consisted of recordings of 8 sentences uttered by 2 speakers. The pitch range of these utterances was manipulated - expanded and narrowed. A perception experiment was carried out with 18 preschoolers and 20 school children. The respondents judged pairs of speaker utterances, one of which had an expanded range and the other a narrowed range. The children's task was to decide, which speaker "sounds happier" or which "sounds sadder" and reflect this choice by placing each speaker on an affective scale: negative - middle ground - positive....en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Fonetický ústavcs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV