Význam a vztah self-talku a dalších vybraných psychologických aspektů dobrého sportovního výkonu
The role of self-talk and other chosen psychological aspects of sport performance and their interactions
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100429Identifikátory
SIS: 191339
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jelínek, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
19. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sportovní výkon|mentální strategie|self-talk|self-efficacy|pozornost|flowKlíčová slova (anglicky)
sport performance|mental strategies|self-talk|self-efficacy|attention|flowTato práce se zabývá self-talkem jakožto mentální strategií vedoucí ke zlepšení sportovního výkonu. V práci je self-talk popsán z hlediska svých dimenzí a funkcí, a je uvedeno jeho dělení na motivační a instrukční formu. Dále je reflektována vhodnost těchto forem pro specifický typ sportovního výkonu a fázi učení se sportovním dovednostem. Práce reflektuje i další vybrané psychologické aspekty sportovního výkonu, skrze které self-talk na jedince působí. Jsou jimi pozornost, self-efficacy a stav flow. Tyto aspekty jsou v práci popsány v kontextu sportovního výkonu, a dále je popsán jejich vztah se self-talkem. V návrhu výzkumu tato práce navrhuje experiment, který by měl analyzovat účinnost motivační a instrukční formy self-talku na sportovní výkon a míru self-efficacy, a porovnat tyto formy i mezi sebou.
This paper focuses on self-talk as a mental strategy, which is improving performance in sport. This work describes self-talk in terms of its dimensions and functions, and distinguishes between motivational and instructional form. The suitability of these forms for specific type of sport performance and phase of learning process is reflected as well. This work also describes other chosen psychological aspects of sport performance, through which self-talk influences an individual. These are attention, self-efficacy and flow. These aspects are described in context of sport performance, and their relation to self-talk is also reflected. This paper suggests an experiment, which should analyze effectivity of motivational and instructional form of self-talk on performance and self- efficacy. This experiment should also compare these two form between them.