Třídní učitel a jeho role při adaptaci žáka na střední škole
Class Teacher's Role in Student's Adaptation at Secondary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100206Identifiers
Study Information System: 168374
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Učitel|třídní učitel|žák|škola|adaptace|socializace|spolupráce|školní třída|povoláníKeywords (English)
Teacher|class teacher|pupil|school|adaptation|socialization|cooperation|class|professionDiplomová práce se zabývá pedagogickým a výchovným působením třídního učitele na střední škole v procesu adaptace nových žáků. Třídní učitel na střední škole hraje důležitou roli v životě žáků příchozích ze základní školy. Přímo se podílí na tvorbě příznivého klimatu v nově vznikajícím třídním kolektivu i podnětném pracovním prostředí od začátku školního roku. Třídní učitel ovlivňuje, zda žáci chodí do jiného školského zařízení rádi, jaký vztah získají ke svým spolužákům, jak vnímají školu, jak prožívají dobu osamostatňování, dospívání i přípravu na budoucí povolání. Třídní učitel je v jedné osobě zaměstnanec, pedagog i vychovatel s řadou povinností vyplývajících z pracovní pozice, je pro své svěřené žáky osoba, která je nejblíže k řešení každodenních školních i životních radostí i starostí v době adaptace. Diplomová práce navazuje na bakalářskou práci autorky, která se obsahově zabývala zajištěním a vlastní realizací informační schůzky třídním učitelem před nástupem žáků na střední odborné učiliště. Cílem diplomové práce je teoreticky vymezit a analyzovat práci třídního učitele v souvislosti s adaptací žáků do vybrané střední školy. Teoretická část se zabývá osobností třídního učitele, popisem činností v kontextu s profesním zařazením, kompetencemi směrem k adaptaci žáků v období adolescence....
The diploma thesis deals with the pedagogical and educational influence of a form teacher at secondary school in the process of adaptation of new students. A form teacher at secondary school plays an important role in the lives of students coming from an elementary school. He is directly involved in creating favourable climate in the newly forming class and in a challenging working environment since the beginning of the school year. The form teacher influences whether students like going to another school facility, what kind of relationship they enjoy with their classmates, how they perceive school and how they go through a period of self-reliance, adolescence, and preparation for their future profession. The form teacher is an employee, pedagogue and educator rolled into one with a number of duties arising from the job position; the person who is the closest to his students in resolving everyday school and life pleasures and worries at the time of adaptation. This diploma thesis follows in the author's bachelor thesis which factually dealt with arranging and realization of briefing by a form teacher before entering students a secondary vocational school. The thesis aims to theoretically define and analyse the work of a form teacher in connection with the adaptation of students into a selected...