Self-efficacy v tranzitorním momentu přechodu mezi ZŠ a SŠ
Self-efficacy in transition from elementary school to high school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100203Identifiers
Study Information System: 151397
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Akademická self-efficacy|tranzitorní moment|přechod na střední školu|očekáváníKeywords (English)
Academic self-efficacy|transition moment|transition to high school|expectationDiplomová práce se věnuje změnám akademické self-efficacy v době přechodu na střední školu a očekávání žáků, která od tohoto přechodu mají. Akademická self-efficacy je jedním z hlavních prediktorů školního úspěchu, ovlivňuje také emoční prožívání a aspirační úroveň žáků. V rámci výzkumu jsme pracovali se dvěma výzkumnými vzorky, kdy jsme provedli testování před přestupem v dubnu (N=321) a následně po přestupu v září a v listopadu (N=169). Pro měření self-efficacy byly použity dotazníky Myself as a learner scale a Children's self- efficacy scale. Dále jsme pro měření očekávání z přechodu na střední školu použili inventář Emotions connected with change. Výsledky potvrdily vztah akademické self-efficacy a školního prospěchu. Oproti očekáváním bylo prokázáno pozitivní vnímání změny ze strany žáků během tohoto přechodu. Nejdůležitější oblastí je pro adolescenty jejich budoucí třídní kolektiv. Nepotvrdil se úbytek self-efficacy během přestupu na střední školu, zároveň dívky mají vyšší úroveň sebeúčinnosti než chlapci. Studenti gymnázií mají signifikantně vyšší míru sebeúčinnosti než studenti středních odborných škol. Klíčová slova: Akademická self-efficacy, tranzitorní moment, přechod na střední školu, očekávání
This diploma thesis focuses on changes of academic self-efficacy at the time of transition to high school, as well as students' expectation about this transition. Academic self-efficacy is one of the main predictors of school success, also affecting emotional experience and aspira- tional level of pupils. There were two groups of participants that were tested before the transition in April (N=321) and then after the transition in September and November (N = 169). To measure self-efficacy, Myself as a learner scale and Child's self-efficacy scale were used. We also used the Emotions connected with change inventory to measure the expectation of transition to high school. The results confirmed the relationship between academic self-efficacy and school grades. Contrary to expectations, a positive perception of change by pupils during this transition was demonstrated. The most important area for adolescents are their future classmates. The self-efficacy decline during the transition to high school has not been confirmed, while girls have a higher level of self-efficacy than boys. Students of grammar schools have a signifi- cantly higher degree of self-efficacy than secondary technical school students. Key words: Academic self-efficacy, transition moment, transition to high school, expectation