Explicit information on pronunciation in EFL coursebooks used at Czech upper-secondary schools
Explicitní informace týkající se výslovnosti v učebnicích angličtiny používaných na českých středních školách
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100036Identifiers
Study Information System: 190514
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Skarnitzl, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English Language and Linguistics
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
24. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka angličtiny jako cizího jazyka|výslovnost|explicitní informace|učebnice|knihy pro učiteleKeywords (English)
TEFL|pronunciation|explicit information|coursebooks|teacher's booksPřestože je výslovnost považována za důležitou jazykovou kompetenci, v hodinách angličtiny jí obvykle není věnováno moc pozornosti. Učitelé sami přiznávají, že nejsou dostatečně kvalifikovaní tuto jazykovou oblast učit, a často proto spoléhají výhradně na aktivity, které jim poskytuje učebnice. Současná práce nabízí srovnání sedmi učebnic angličtiny jako cizího jazyka, které se nejčastěji používají na českých středních školách, a ukazuje, jak se liší v tom, jak zacházejí s výslovnostními aktivitami a jejich prezentací. Výsledky ukazují nejen kolik výslovnostních aktivit a jevů každá kniha obsahuje, ale také jaký typ vysvětlení - explicitní, nebo implicitní - je použit. Nejlépe by učebnice měla využívat oba typy v kombinaci. Čtyři ze zmiňovaných učebnic by se mohly jevit jako vhodnější pro výuku výslovnosti, závěr práce je ovšem takový, že žádná z publikací není ideální, a učitelé by tak měli vždy zvážit, v jakém kontextu učí, a adaptovat dostupné materiály, pokud je to zapotřebí.
Although recognised as an important aspect of language proficiency, pronunciation often does not receive much attention in the EFL classroom. Teachers themselves admit not being properly qualified to teach this language area and consequently rely solely on the use of activities provided in the coursebook. The present thesis compares seven publications most frequently used at Czech upper-secondary schools and shows how they differ in the way they deal with pronunciation tasks and their presentation. The results indicate not only how many pronunciation activities are provided and what pronunciation phenomena are covered, but attention is also paid to what task types - explicit or implicit - are preferred as, ideally, both should be used in combination. Although it seems that four of the publications are better suited for pronunciation teaching, the conclusion is that none of them can be considered perfect and that teachers should always think of their own teaching context and adapt the material when necessary.