Příspěvek ke studiu ozbrojeného neorganizovaného odporu proti nacistické/fašistické tyranii (okupační moci) za druhé světové války ve filmu
Contribution to the Study of Military Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Tyranny (Occupied Power) during the WWII in the Big Screen
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100030Identifikátory
SIS: 189439
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Jaromír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - obecné dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
19. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Druhá světová válka, vojenské neorganizované protinacistické, protifašistické hnutí odporu, hraný film, interpretace a kritikaKlíčová slova (anglicky)
The Second World War, Military Non-organized Resistance Movement, Feature Film, Interpretation, ReviewsV diplomové práci se zabývám ozbrojeným neorganizovaným odporem proti nacistické/fašistické okupační moci za druhé světové války v historickém filmu. Analyzuji vybrané filmy reflektující odboj v osmi státech západní Evropy (Norsko, Dánsko, Německo, Nizozemsko, Belgie, Francie, Itálie a Španělsko), které byly zrealizovány od druhé poloviny 20. století až do současnosti. V hlavní části práce ukazuji, za jakých podmínek film vznikl, a rozdílný přístup tvůrců k tomuto tématu. U jednotlivých filmů analyzuji dějovou strukturu, umělecké kvality či nedostatky, a samotnou interpretaci dějinných skutečností. V neposlední řadě se zaměřuji na otázku, jaký divácký ohlas konkrétní film vyvolal.
(in English) This thesis deals with the Non-organized Resistance Movement against Nazi/Fascist Occupied Power during the Second World War in the Historical Film. I analyze selected Films reflecting the Resistance Movement in eight Western European countries (Norway, Denmark, Germany, Netherlands, Belgium, France, Italy and Spain), which were realized from the Second half of the 20th century to the present. In the main part, I show under what conditions the Film was created, and the different approaches of directors to this topic. For each Film I describe the story structure, the artistic quality or flaws, and the Interpretation of Historical Facts. Last but not least, I focuse on the question of what kind of response made the specific Film.