Reklama ve farmacii
Advertising in Pharmacy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98792Identifiers
Study Information System: 174217
Collections
- Kvalifikační práce [6673]
Author
Advisor
Referee
Horký, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Pharmacy in Hradec Králové
Discipline
Pharmacy
Department
Department of Social and Clinical Pharmacy
Date of defense
8. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Farmaceutická fakulta v Hradci KrálovéLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
reklama, marketing, konkurenceKeywords (English)
advertising, marketing, competitionUniverzita Karlova Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra sociální a klinické farmacie Kandidát: Lucie Šťávová Školitel: PharmDr. Jan Kostřiba, Ph.D. Název diplomové práce: Reklama ve farmacii Teoretická část diplomové práce se zabývá problematikou marketingu, definicí základních pojmů a specifických znaků marketingu ve farmacii. Dále definuje základní pojmy z oblasti reklamy na léčiva, zabývá se její historií a platnými právními předpisy. Poslední část se dotýká problematiky zásilkového výdeje v lékárnách. Praktická část práce se dělí na tři dílčí části. První část se zabývá analýzou reklamních materiálů lékáren s cílem odhalit v nich možná legislativní pochybení. Druhá část se zabývá dostupností věrnostních programů v lékárnách v Hradci Králové a jejich podmínkami. Třetí část se zabývá analýzou webových stránek a dostupností zásilkového výdeje v lékárnách v Hradci Králové. Výsledky práce dokazují, že při tvorbě tištěných reklamních materiálů lékáren dochází k porušování platné legislativy, odhalují velkou míru pokrytí lékáren věrnostními programy, a naopak nepotvrzují vysokou míru dostupnosti zásilkového výdeje v analyzovaných lékárnách.
Charles University Faculty of Pharmacy in Hradec Králové Department of Social and Clinical Pharmacy Candidate: Lucie Šťávová Supervisor: PharmDr. Jan Kostřiba, Ph.D. Title of diploma thesis: Advertising in Pharmacy The theoretical part of this diploma thesis discusses the problematics of marketing, defines basic terms and specific characteristics of marketing in pharmacy. The next chapter defines basic terms related to the marketing of medicines, discusses its history and current legislation. The last chapter discusses the problematics of internet pharmacies and home delivery of pharmaceuticals. The practical part consists of three chapters. The first one analyzes the printed advertising materials commonly available in pharmacies with the aim to detect possible violation of current legislation. The second chapter analyzes the availability of loyalty programs in pharmacies in Hradec Králové and its terms and conditions. The third chapter analyzes web pages and online presentation of pharmacies in Hradec Králové as well as the availability of home delivery of pharmaceuticals in these pharmacies. According to results, in printed advertising materials of pharmacies the law is frequently being violated, loyalty programs are commonly available in most pharmacies and on the other hand home delivery of...