Funkce ředitele v konceptu preprimárního vzdělávání
Headmaster's function in the concept of preprimary education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98606Identifiers
Study Information System: 194604
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Pavlov, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
management vzdělávání, preprimární vzdělávání, legislativa, řízení, ředitelKeywords (English)
management of education, preprimary education, legislation, management, headmasterDiplomová práce se zabývá řídící funkcí ředitele v preprimárním vzdělávání. Cílem diplomové práce je analýza a zhodnocení procesů a řízení v konceptu předškolního vzdělávání se zdůrazněním role ředitele mateřské školy, jakožto řídící složky odpovědné za kvalitu výchovně- vzdělávacích procesů. Ředitel předškolního zařízení úzce spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky a pracovníky vedoucími, kterými jsou zástupci ředitele, jejichž funkce jsou zde také zmíněny. Pedagogičtí pracovníci jsou nepostradatelní ve výchovně- vzdělávacím procesu školy. Koncept preprimárního vzdělávání je v teoretické části charakterizován svou legislativou. Zaměřuje se na pracovní činnosti pedagogických pracovníků - učitele, zástupce ředitele a ředitele. Seznamuje s funkcemi mateřské školy, představuje jednotlivé činnosti v režimu mateřské školy a rovněž zmiňuje povinnou dokumentaci, která je nezbytná k fungování předškolního zařízení. Vysvětluje management řízení v rámci studovaného oboru a popisuje jednotlivé procesy a funkce managementu. Praktická část vychází primárně z dotazníkového šetření a sekundárně z řízených rozhovorů s řediteli veřejných mateřských škol Prahy 4. Výsledky dotazníků analyzují stanovené oblasti v rámci konceptu předškolního zařízení. Jednotlivými oblastmi jsou v první řadě identifikační...
The diploma thesis deals with the director's function in pre-primary education. The aim of the diplom thesis is to analyze and evaluate processes and management in the concept of preschool education, emphasizing the role of the headmaster of the kindergarten as the governing body responsible for the quality of educational processes. The preschool headmaster works closely with other pedagogical staff and deputy directors whose functions are also mentioned, here. The pedagogical staff are indispensable in the educational process of the school. The concept of pre-primary education is characterized in the theoretical part by its legislation. It focuses on the work activities of pedagogical staff - teachers, deputy director and director. It introduces the functions of the kindergarten, represents individual activities in kindergarten mode and mentions the obligatory documentation, which is necessary for the functioning of preschool organization. It explains the management within the studied field and describes the individual management processes and functions. The practical part is based primarily on the questionnaire survey and secondly on the conducted interviews with the directors of the public kindergartens in Prague 4. The results of the questionnaires analyze the defined areas within the framework...