Problematika komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacientem
The issue of communication between medical staff and the patient
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98164Identifiers
Study Information System: 187962
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kovaříková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
etika, komunikace, pacient, zdravotnický personál, zdravotnické zařízeníKeywords (English)
ethics, communication, patient, medical staff, medical facilityDiplomová práce zaměřená na problematiku komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacientem se zabývá postoji, znalostmi a etickou problematikou při komunikaci mezi zdravotníkem a pacientem. Cílovou skupinou je zdravotnický personál lůžkového oddělení, ale i specializovaného ambulantního provozu. Teoretická část vysvětluje význam komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacientem v určitém systému zdravotnictví. Také se zdůvodňuje, proč je problematika etiky důležitá ve vztahu ke komunikaci. Veškeré teoretické poznatky jsou podloženy na základě dostupných literárních pramenů. V praktické části je popsána příprava, realizace a výsledky výzkumného šetření. Postupné kroky vedly k zjištění aktuální situace v dané problematice. Bylo zjištěno, že postoje i znalosti v oblasti komunikace s pacientem se liší. Dále bylo zjištěno, že aktuální vzdělávací programy a učební plány vybraných škol splňují úroveň školního kurikula, ale je opomíjena praktická výuka komunikačních dovedností. KLÍČOVÁ SLOVA: etika, komunikace, pacient, zdravotnický personál, zdravotnické zařízení
The diploma thesis focused on the issue of communication between the medical staff and the patient deals with attitudes, knowledge and ethical isssues of communication between the doctor and the patient. The target group is the medical staff of the hospital ward and also the specialized outpatient service. The theoretical part explains the importance of communication between medical staff and the patient in a particular health care system. It also explains why ethics is important in relation to communication. All theoretical knowledge is based on available literary sources. The practical part describes the preparation, implementation and results of the research. Individual steps are taken to identify the current situaton in the issue. It has been found that attitudes and knowledge in patient communication vary. Furthermore, it was found that current educational programs and teaching plans of selected schools meet the level of school curriculum, but the practical teaching of communication skills is neglected. KEYWORDS: ethics, communication, patient, medical staff, medical facility