Problematika komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacientem
The issue of communication between medical staff and the patient
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98164Identifikátory
SIS: 187962
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kovaříková, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy tělesná výchova - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
etika, komunikace, pacient, zdravotnický personál, zdravotnické zařízeníKlíčová slova (anglicky)
ethics, communication, patient, medical staff, medical facilityDiplomová práce zaměřená na problematiku komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacientem se zabývá postoji, znalostmi a etickou problematikou při komunikaci mezi zdravotníkem a pacientem. Cílovou skupinou je zdravotnický personál lůžkového oddělení, ale i specializovaného ambulantního provozu. Teoretická část vysvětluje význam komunikace mezi zdravotnickým personálem a pacientem v určitém systému zdravotnictví. Také se zdůvodňuje, proč je problematika etiky důležitá ve vztahu ke komunikaci. Veškeré teoretické poznatky jsou podloženy na základě dostupných literárních pramenů. V praktické části je popsána příprava, realizace a výsledky výzkumného šetření. Postupné kroky vedly k zjištění aktuální situace v dané problematice. Bylo zjištěno, že postoje i znalosti v oblasti komunikace s pacientem se liší. Dále bylo zjištěno, že aktuální vzdělávací programy a učební plány vybraných škol splňují úroveň školního kurikula, ale je opomíjena praktická výuka komunikačních dovedností. KLÍČOVÁ SLOVA: etika, komunikace, pacient, zdravotnický personál, zdravotnické zařízení
The diploma thesis focused on the issue of communication between the medical staff and the patient deals with attitudes, knowledge and ethical isssues of communication between the doctor and the patient. The target group is the medical staff of the hospital ward and also the specialized outpatient service. The theoretical part explains the importance of communication between medical staff and the patient in a particular health care system. It also explains why ethics is important in relation to communication. All theoretical knowledge is based on available literary sources. The practical part describes the preparation, implementation and results of the research. Individual steps are taken to identify the current situaton in the issue. It has been found that attitudes and knowledge in patient communication vary. Furthermore, it was found that current educational programs and teaching plans of selected schools meet the level of school curriculum, but the practical teaching of communication skills is neglected. KEYWORDS: ethics, communication, patient, medical staff, medical facility