Pedagogika jogových poloh vzhledem ke zdraví populace se změřením na záklonové polohy a jejich přínos pro fyzioterapii.
Pedagogy of yoga due to population heath and targeted to extension positions and their effectivness to physiotherapy.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98013Identifikátory
SIS: 186908
Katalog UK: 990021887240106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [9395]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pánek, David
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Fyzioterapie
Datum obhajoby
28. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
jóga, extenční polohy, záklonové pozice, fyzioterapie, Usthrasana, Bhudjangasana, Urdhva mukha shvanasana, zdravíKlíčová slova (anglicky)
yoga, extention positions, bend poses, physiotherapy, Bhudjangasana, Usthrasana, Urdhva mukha shvanasana, healthNázev: Pedagogika jógových poloh vzhledem ke zdraví populace se zaměřením na záklonové polohy a jejich přínos pro fyzioterapii Cíle: Cílem práce je v teoretické části ozřejmit a shromáždit dostatečného množství informací k anatomické, kineziologické a biomechanické stránce záklonových poloh. V další části teoretických východisek zpracovat podklady k tématu jógy, její historii, filozofii a detailní popis vybraných záklonových pozic (Usthrasana, Bhudjangasana, Urdhva mukha shvanasana), vycházejících z jógy. Na základě výzkumných otázek v praktické části zhodnotím, zda existují diskrepance mezi teoretickým podkladem pozic a tím, jak jsou dnes vyučovány v lekcích. Zhodnotím, jak se v současnosti na otevřených lekcích jógy vyučují dané pozice, zda je lektoři zahrnují do lekcí či nikoliv. Dále poukážu na využívání kompenzačních pomůcek a do jaké míry hraje roli vzdělání v daném oboru. Nedílnou součástí praktické části bude souhrn, zda je v lekcích jógy brán zřetel na zdravotní stav klientů. Metody: Jedná se o teoreticko-empirický charakter práce. Výzkumnou metodou je pozorování a forma rozhovoru s lektory na veřejně dostupných lekcí jógy. Výsledky: Potvrdilo se, že existují značné diskrepance mezi teoretickými podklady a nynější výukou jógy ve veřejně dostupných lekcích jógy. Zda zdravotnické vzdělání v...
Title: Pedagogy of yoga due to population heath and targeted to extension positions and their effectivness to physiotherapy Objectives: The aim of the thesis is to clarify and collect sufficient information in the theoretical part about the anatomical, kinesiological and biomechanical aspects of the bending positions. After that, I will try to elaborate the theoretical background of yoga, its history, philosophy and a detailed description of selected bending positions (Usthrasana, Bhudjangasana, Urdhva mukha shvanasana), which are based on yoga. Grounded on the research questions in the practical part, I will assess whether there are discrepancies between the theoretical basis of the positions and the way they are taught in the classes today. I will evaluate how are the lessons currently taught in open yoga classes, whether they include those positions or not. I will also point out the use of compensatory aids and the degree education plays in this field. An integral piece of the practical part will be a summary of whether yoga classes take into an account the health of the clients. Methods: This is the theoretical-empirical character of the work. The research method is the observation and form of interview with yoga instructors on publicly accessible yoga lessons. Results: It has been confirmed...
