American Bar: fenomén zábavy v německém a českém pojetí. Příspěvek k dějinám barové kultury ve středoevropském prostoru v meziválečném období
Vědecký článek
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97336Identifiers
Collections
- Číslo 1 [9]
Author
Issue Date
2017Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaPraha
Source document
Dvacáté století - The Twentieth Century (web)ISSN: 2336-6656
Periodical publication year: 2017
Periodical Volume: 9
Periodical Issue: 1
Link to license terms
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Keywords (Czech)
American Bar, barová kultura, Berlín, Praha, střední Evropa mezi válkamiKeywords (English)
American Bar, Culture of Bar, Berlin, Prague, Central Europe 1918–1938Studie zachycuje formování evropské barové scény v meziválečném období v rámci specifického fenoménu
zábavy, jímž byl tzv. American Bar, který se stal symbolickým centrem pro společenská setkání
elit, ale také katalyzátorem pro sociální pokrok, coby otevřený komunikační prostor mezi pohlavími.
Hlavní náplní studie je zaměření se na rozbor instituce American Bar jako složky v procesu
„amerikanizace“ za pomoci komparace vývoje sledovaného fenoménu v evropských metropolích.
Autor v něm pojednává o jednotlivých společných aspektech i rozdílech z mnoha různých hledisek
skrze celkovou atmosféru barového prostředí, formy propagace baru, spolkovou činnost, profesionální
složky baru a jeho každodenní sociokulturní vliv na život konzumentů. Pro analýzu vývoje fenoménu
byly zvoleny Berlín a Praha jako dvě metropole, v nichž se realizace poválečného cítění a intenzita
projevů nové vlny požitkářství související se zvyšující se životní úrovní neustále dostávaly do
blízkého kontaktu. American Bar by proto v rámci daného srovnání měl být nastíněn jako jistá zcela
unikátní ukázka společných zákonitostí z oblasti gastronomické kultury a oblíbené noční zábavy,
avšak disponující odlišným dlouhodobým vývojem.
This study shows the formation of the European bar scene in the interwar period in the context ofa specific phenomenon of entertainment, so called the American Bar which became the symbolicpoint of social gathering for elites. However, it was the catalyst for social progress as an open communicationspace between genders. The main aim of this study focuses on a comprehensive analysisof the American Bar and its development as the component in the process of “Americanization“,based on the comparison of European cities. It also outlines the various common aspects and differencesfrom many perspectives through the overall atmosphere of bar, forms of bar promotion,the activities of associations, professional components of bar and the everyday socio-cultural impacton the lives of consumers. For an analysis of the phenomenon were chosen Berlin and Pragueas two metropolis in which the implementation and intensity of post-war feelings and the optionfor the new wave of hedonism associated with rising living standards could constantly get into closecontact. That is why, American Bar should be perceived and managed under the comparison, whileit should be outlined as a specific example of common principles in the field of gastronomic cultureand popular kind of entertainment during night-time, but possessing different long-term developmentas well.