Zobrazit minimální záznam

dc.contributorŠormová, Kateřina
dc.contributorZuzanna Bedřichová, Ústav českého jazyka a teorie komunikace FF UK v Praze , Z.Bedrichova@seznam.cz
dc.contributorKateřina Šormová, Ústav českého jazyka a teorie komunikace FF UK v Praze , Katerina.Sormova@ff.cuni.cz
dc.creatorBedřichová, Zuzana
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date2013
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date.accessioned2018-05-28T11:05:09Z
dc.date.available2018-05-28T11:05:09Z
dc.date.issued2013
dc.identifierISSN 2336-6702
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/97105
dc.description
dc.description
dc.descriptionThe first part of this paper tries to contribute to the illustration of the formal language literacy presented by sample of text written by young Roma people. Those people attend special schools and their education program is limited comparing to the ordinary schools. The paper introduces new term — the stigmatize error/mistake. The second part of the presented paper illustrates main reasons of those mistakes (sociocultural, language, educational) and tries to suggest some solutions for school training. It can be orthography practicing, focus on phonetics, relations between speaking and writing, communication practices, vocabulary practicing, etc. The paper shows examples taken from databank ROMi, which was constructed as a sample of Czech language spoken/written by young Roma people.
dc.formatpdf
dc.format
dc.format
dc.publisherUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.rights
dc.rights
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.sourceStudie z aplikované lingvistiky - Studies in Applied Linguistics 2013, 4, 2, 38-56
dc.subjectCzech language teaching
dc.subjecterror
dc.subjecterror analysis
dc.subjectliteracy
dc.subjectmistake
dc.subjectorthography
dc.subjectRoma pupils
dc.subjectgramotnost
dc.subjectchyba
dc.subjectchybová analýza
dc.subjectjazykový handicap
dc.subjectpravopis
dc.subjectromští žáci
dc.subjectstigmatizující chyba
dc.subjectvyučování češtiny
dc.titleJazyková gramotnost romských žáků základních škol praktických v psaném projevu
dc.title
dc.typetext
dc.typeČlánekcs_CZ
dc.typeArticleen_US
dc.coverage
dc.coverage
dc.coverage
dc.description.startPage38
dc.description.endPage56
dcterms.isPartOf.nameStudie z aplikované lingvistiky - Studies in Applied Linguisticscs_CZ
dcterms.isPartOf.journalYear2013
dcterms.isPartOf.journalVolume4
dcterms.isPartOf.journalIssue2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV