Zobrazit minimální záznam

Functional sentence perspective of the wh-questions in Czech
dc.contributor.advisorMachová, Svatava
dc.creatorKumštová, Blanka
dc.date.accessioned2017-04-03T11:11:59Z
dc.date.available2017-04-03T11:11:59Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9685
dc.description.abstractV teoretické části diplomové práce se zabývám objasněním terminologie a podstatou AČV a poukazuji na nejednotnost názorů týkající se některých termínů. Vedle dichotomického členění výpovědi na téma a réma se zmiňuji i o členění výpovědi podle stupňů výpovědní dynamičnosti jejích jednotlivých prvků. Zajímám se o zpracování AČV v učebnicích pro žáky ZŠ a studenty SOU, SŠ a gymnázií, sleduji přitom především autory užitou terminologii. Věnuji se aktuálnímu členění doplňovacích otázek a uvádím různé názory na funkci TV v doplňovacích otázkách. Následuje přehled slovosledných variant DO. Ve druhé části práce sleduji výskyt slovosledných variant DO v dnešní češtině, a to jak v mluvených, tak i psaných textech. Docházím k závěru, že varianta se středovou polohou TV se téměř neobsazuje. Z porovnání textů mluvených a psaných dále vyplývá, že není možné stanovit konkrétní typ kontextu, ve kterém by se jistá slovosledná varianta vyskytovala častěji, resp. že není možné žádnou z těchto variant považovat za charakteristickou právě pro mluvený projev / psaný text. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
dc.description.abstractIm theoretischen Teil meiner Diplomarbeit erláutere ich die Terminologie und den Sinn des Begriffes "die funktionale Satzperspektive". Ich zeige dabei an die differenzierten Behandlungen dieser Problematik in der tschechischen Linguistik, die die Terminologie betreffen. Ich bespreche neben der Satzgliederung in zwei Teile, námlich der Thema- Rhema-Struktur des Satzes, auch die Satzgliederung aufgrund des Aussagewertes der einzelnen Teile des Satzes, die sogenannte Aussagedynamik. (Begriff von J. Firbas) Ich interessiere mich auch fůr die Bearbeitung der funktionalen Satzperspektive, resp. der angewandten Terminologie, in den Lehrbůchern fůr Schúler auf den Hauptschulen und fůr Studenten der Fachmittelschulen und Gymnasien. Weiter verfolge ich funktionale Satzperspektive der tschechischen WFragen und fúhre ich differenzierte Meinungen an die Funktion des Interrogativausdrucks in den W- Fragen an. Im zweiten Teil meiner Diplomarbeit suché ich in den authentischen Texten alle Varianten der Satzgliedstellung in den tschechischen W-Fragen aus. Die Durchsuchung umfasst gesprochene, sowie geschriebene Texte. Die Nachforschung hat gezeigt, dass die Variante mit dem Interrogativwort inmitten der W-Frage, im heutigen Tschechischen kaum zu finden ist. Die Komparation der gesprochenen und geschriebenen Texte hat v «...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleAktuální členění doplňovacích otázek v češtiněcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-16
dc.description.departmentKatedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId53010
dc.title.translatedFunctional sentence perspective of the wh-questions in Czechen_US
dc.contributor.refereeDaněk, Jan
dc.identifier.aleph000825951
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Germanen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Germanen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV teoretické části diplomové práce se zabývám objasněním terminologie a podstatou AČV a poukazuji na nejednotnost názorů týkající se některých termínů. Vedle dichotomického členění výpovědi na téma a réma se zmiňuji i o členění výpovědi podle stupňů výpovědní dynamičnosti jejích jednotlivých prvků. Zajímám se o zpracování AČV v učebnicích pro žáky ZŠ a studenty SOU, SŠ a gymnázií, sleduji přitom především autory užitou terminologii. Věnuji se aktuálnímu členění doplňovacích otázek a uvádím různé názory na funkci TV v doplňovacích otázkách. Následuje přehled slovosledných variant DO. Ve druhé části práce sleduji výskyt slovosledných variant DO v dnešní češtině, a to jak v mluvených, tak i psaných textech. Docházím k závěru, že varianta se středovou polohou TV se téměř neobsazuje. Z porovnání textů mluvených a psaných dále vyplývá, že není možné stanovit konkrétní typ kontextu, ve kterém by se jistá slovosledná varianta vyskytovala častěji, resp. že není možné žádnou z těchto variant považovat za charakteristickou právě pro mluvený projev / psaný text. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)cs_CZ
uk.abstract.enIm theoretischen Teil meiner Diplomarbeit erláutere ich die Terminologie und den Sinn des Begriffes "die funktionale Satzperspektive". Ich zeige dabei an die differenzierten Behandlungen dieser Problematik in der tschechischen Linguistik, die die Terminologie betreffen. Ich bespreche neben der Satzgliederung in zwei Teile, námlich der Thema- Rhema-Struktur des Satzes, auch die Satzgliederung aufgrund des Aussagewertes der einzelnen Teile des Satzes, die sogenannte Aussagedynamik. (Begriff von J. Firbas) Ich interessiere mich auch fůr die Bearbeitung der funktionalen Satzperspektive, resp. der angewandten Terminologie, in den Lehrbůchern fůr Schúler auf den Hauptschulen und fůr Studenten der Fachmittelschulen und Gymnasien. Weiter verfolge ich funktionale Satzperspektive der tschechischen WFragen und fúhre ich differenzierte Meinungen an die Funktion des Interrogativausdrucks in den W- Fragen an. Im zweiten Teil meiner Diplomarbeit suché ich in den authentischen Texten alle Varianten der Satzgliedstellung in den tschechischen W-Fragen aus. Die Durchsuchung umfasst gesprochene, sowie geschriebene Texte. Die Nachforschung hat gezeigt, dass die Variante mit dem Interrogativwort inmitten der W-Frage, im heutigen Tschechischen kaum zu finden ist. Die Komparation der gesprochenen und geschriebenen Texte hat v «...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka a katedra české literaturycs_CZ
dc.identifier.lisID990008259510106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV