Výuka geometrie na 1. stupni ZŠ - aneb "Paní učitelko, mě to baví"
Education of Geometry for Primary School or "Ms. Teacher, I am enjoying this work"
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94467Identifiers
Study Information System: 127089
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
matematika, geometrie, geometrie v ŠVP, kvalita výuky, názornost, učitel, žák, didaktické zásady, konstruktivismusKeywords (English)
mathematics, geometry, geometry in the school curiculum, quality of teaching, ilustrative nature, teacher, pupil, didactive principles, constructivismDiplomová práce se zabývá výukou geometrie na 1. stupni ZŠ - jaké je v současné době postavení geometrie v porovnání s matematikou a ostatními výukovými předměty. Práce popisuje didaktické zásady výuky geometrie, metody a formy práce. Zabývá se přístupem učitelů k její výuce. Výzkumná část práce je rozdělena do dvou dílů. V prvním díle se zabývá zjišťováním vztahů a postojů učitelů ke geometrii. Zkoumá možné vlivy na jejich kladný či záporný vztah k ní a to, jak tyto podněty ovlivňují jejich současný přístup ke geometrii jako k vyučovanému předmětu. Druhý díl výzkumné části zjišťuje vliv kladného či záporného přístupu učitelů ke geometrii na výsledky žáků v tomto předmětu. Zabývá se konkrétními údaji z pracovních listů, které vypracovali žáci 5. tříd a porovnává je s odpověďmi jejich učitelek v dotazníku na oblibu výuky geometrie. Předpokladem totiž je, že výsledky žáků, které vede učitelka s kladným přístupem ke geometrii, budou lepší, než výsledky žáků, kteří jsou v geometrii vedeni učitelkou se záporným přístupem k tomuto předmětu. Zkoumá rozdíly ve výsledcích mezi jednotlivými testovanými školami a rozdíly v úspěšnosti chlapců a dívek. V práci jsou použity grafy pro zpřehlednění zjištěných dat. Práce je doplněna souborem pracovních listů, které by měly posloužit učitelům jako náměty pro...
The diploma thesis deals with teaching geometry at the basic school - what is the position of geometry in comparison with mathematics and other school subjects at present day? The thesis describes didactic teaching principles of geometry, its methods and work forms. It deals with the teacher's attitude to its teaching. Research is divided into two parts. In the first part it deals with detecting relations and teacher's attitudes to geometry. It explores possible influence to positive or negative attitude to it, and how these impulses influence theirs todays attitude to geometry as a school subject. The second part of the project detects positive or negative influence of teacher's attitude to geometry on pupil's results from this subject. It deals with particular data from worksheets which were done by pupils from the 5th class and compares them with answers of theirs teachers in the questionaire about popularity of teaching of geometry. The assumption is that the results of pupils who are led by the teacher with positive attitude to geometry will be better than the results of pupils who are taught by the teacher with negative attitude to the geometry. It studies differences in results among particular tested schools and differences in achievements between boys and girls. In the thesis the graphs...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Synthetic projective geometry
Defence status: DEFENDEDZamboj, Michal (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2018)Date of defense: 19. 11. 2018V předložené práci podáváme syntetický pohled ke konstrukci, metodám a vy- braným výsledkům projektivní geometrie. Jsou okomentovány základní historické nedostatky originálního důkazu Chaslesovy věty pro nerozvinutelné ... -
Synthetic geometry in various dimesions
Defence status: DEFENDEDŘada, Jakub (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2024)Date of defense: 27. 9. 2024Tato disertační práce je zaměřena na syntetickou geometrii v různých di- menzích, počínaje rovinnou geometrií. Jejím cílem je ukázat možnost využití syntetické geometrie v matematických důkazech. Jako příklad používáme dva ... -
Analytický a syntetický přístup k řešení metrických úloh v prostoru
Defence status: DEFENDEDKreslová, Iva (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2019)Date of defense: 6. 9. 2019The diploma thesis deals with metric tasks in space, using synthetic and analytical geometry. In addition to explaining the different approaches, there is a set of examples to practice. The solution of the examples is part ...