Výuka geometrie na 1. stupni ZŠ - aneb "Paní učitelko, mě to baví"
Education of Geometry for Primary School or "Ms. Teacher, I am enjoying this work"
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94467Identifikátory
SIS: 127089
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
matematika, geometrie, geometrie v ŠVP, kvalita výuky, názornost, učitel, žák, didaktické zásady, konstruktivismusKlíčová slova (anglicky)
mathematics, geometry, geometry in the school curiculum, quality of teaching, ilustrative nature, teacher, pupil, didactive principles, constructivismDiplomová práce se zabývá výukou geometrie na 1. stupni ZŠ - jaké je v současné době postavení geometrie v porovnání s matematikou a ostatními výukovými předměty. Práce popisuje didaktické zásady výuky geometrie, metody a formy práce. Zabývá se přístupem učitelů k její výuce. Výzkumná část práce je rozdělena do dvou dílů. V prvním díle se zabývá zjišťováním vztahů a postojů učitelů ke geometrii. Zkoumá možné vlivy na jejich kladný či záporný vztah k ní a to, jak tyto podněty ovlivňují jejich současný přístup ke geometrii jako k vyučovanému předmětu. Druhý díl výzkumné části zjišťuje vliv kladného či záporného přístupu učitelů ke geometrii na výsledky žáků v tomto předmětu. Zabývá se konkrétními údaji z pracovních listů, které vypracovali žáci 5. tříd a porovnává je s odpověďmi jejich učitelek v dotazníku na oblibu výuky geometrie. Předpokladem totiž je, že výsledky žáků, které vede učitelka s kladným přístupem ke geometrii, budou lepší, než výsledky žáků, kteří jsou v geometrii vedeni učitelkou se záporným přístupem k tomuto předmětu. Zkoumá rozdíly ve výsledcích mezi jednotlivými testovanými školami a rozdíly v úspěšnosti chlapců a dívek. V práci jsou použity grafy pro zpřehlednění zjištěných dat. Práce je doplněna souborem pracovních listů, které by měly posloužit učitelům jako náměty pro...
The diploma thesis deals with teaching geometry at the basic school - what is the position of geometry in comparison with mathematics and other school subjects at present day? The thesis describes didactic teaching principles of geometry, its methods and work forms. It deals with the teacher's attitude to its teaching. Research is divided into two parts. In the first part it deals with detecting relations and teacher's attitudes to geometry. It explores possible influence to positive or negative attitude to it, and how these impulses influence theirs todays attitude to geometry as a school subject. The second part of the project detects positive or negative influence of teacher's attitude to geometry on pupil's results from this subject. It deals with particular data from worksheets which were done by pupils from the 5th class and compares them with answers of theirs teachers in the questionaire about popularity of teaching of geometry. The assumption is that the results of pupils who are led by the teacher with positive attitude to geometry will be better than the results of pupils who are taught by the teacher with negative attitude to the geometry. It studies differences in results among particular tested schools and differences in achievements between boys and girls. In the thesis the graphs...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Synthetic projective geometry
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOZamboj, Michal (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2018)Datum obhajoby: 19. 11. 2018V předložené práci podáváme syntetický pohled ke konstrukci, metodám a vy- braným výsledkům projektivní geometrie. Jsou okomentovány základní historické nedostatky originálního důkazu Chaslesovy věty pro nerozvinutelné ... -
Analytický a syntetický přístup k řešení metrických úloh v prostoru
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKreslová, Iva (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2019)Datum obhajoby: 6. 9. 2019The diploma thesis deals with metric tasks in space, using synthetic and analytical geometry. In addition to explaining the different approaches, there is a set of examples to practice. The solution of the examples is part ... -
Lobačevského geometrie
Výsledek obhajoby: OBHÁJENONeubauerová, Alžběta (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, 2023)Datum obhajoby: 14. 9. 2023Title: Lobachevskian geometry Author: Alžběta Neubauerová Department: The Department of Mathematics Education Supervisor: Mgr. Zdeněk Halas, DiS., Ph.D., The Department of Mathematics Education Abstract: The aim of this ...