Porovnání techniky jízdy na snowboardu na sněhu a simulátoru.
Comparison of Techniques snowboard on snow and simulator
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94361Identifiers
Study Information System: 181211
Collections
- Kvalifikační práce [8927]
Author
Advisor
Referee
Fořterová, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
snowboarding, technika jízdy, simulátorKeywords (English)
Snowboarding, Techniques snowboard, SimulatorNázev práce: Porovnání jízdy na snowboardu na simulátoru a sněhu Autor: Adam Kubišta Vedoucí práce: PaedDr. Tomáš Gnad Cíl práce: Cílem práce je porovnání jízdy a metodiky výuky na snowboardu na simulátoru Maxxtracks a na sněhu. Metody: K účelům práce byly zvoleny metody analýzy dat a kvalitativního výzkumného šetření, a to formou rozhovoru. Rozhovory přinesly objektivní pohled, který je v tomto odvětví výuky snowboardingu velmi důležitý, a to zejména vzhledem k tomu, že takováto výuka není častá. Výsledky: Jízda na simulátoru Maxxtracks se v mnohém podobá jízdě na sněhu. Má své výhody i nevýhody. Na základě naší práce podpořené rozhovory s instruktory snowboardingu, se simulátor jeví jako užitečný stroj, zejména pro výuku začátečníků. Výhodou oproti sněhu je zejména tréninková tyč na přidržování a zrcadlo pro kontrolu pohybů. Nevýhodou je nemožnost nacvičit všechny snowboardingové dovednosti. Výuka je tak neúplná a chybějící dovednosti je třeba nacvičit až na sněhu. Klíčová slova: Snowboarding, technika a metodika jízdy, simulátor.
Title: Comparison of snowboarding on simulator Maxxtracks and snow Author: Adam Kubišta Head of work: PaedDr. Tomáš Gnad Objective: In this study, the aim is to compare snowboard riding and teaching methodology on a Maxxtracks simulator and snow. Methods: The combination of data analysis and qualitative research, in the forms of interviews, has been chosen. The interviews were conducted primarily to gain an objective view, as that is crucial in teaching snowboarding, due to the limited forms of schooling. Results: Ride on a Maxxtracks simulator is in many aspects similar to a ride on snow. It has its advantages and disadvantages. Based on our work, which is backed by interviews with snowboarding instructors, the simulator seems to be beneficial for teaching beginners. The advantage of the Maxxtracks simulator is the training hand bar and a mirror, which helps to control the body movement. The disadvantage is the disability to practice all snowboarding skills. Therefore, the schooling is incomplete and should be continued on snow. Key words: Snowboarding, technique and methodology of riding, simulator