Muzikálový projekt jako prostředek seberealizace nadaných gymnaziálních studentů
Musical project as a means of self-fulfilment in gifted grammar school students
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94171Identifiers
Study Information System: 198517
Collections
- Kvalifikační práce [19114]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 11. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
seberealizace, projektová výuka, muzikál, muzikálový projekt, nadání, diagnostika nadání, výchova a vzdělávání nadaných jedinců, víceleté gymnázium, explorační šetření, kvalitativní výzkumKeywords (English)
self-realisation, project tuition, musical, musical project, giftedness and talent, diagnostics of giftedness, tuition and raising of gifted individuals, 8-year grammar school, exploratory survey, qualitative researchDisertační práce se zabývá možnostmi, způsoby a formami sebeuplatnění nadaných gymnaziálních studentů v rámci realizace muzikálového projektu na víceletém gymnáziu (konkrétně se jedná o nastudování muzikálového díla Evita realizované na Matičním gymnáziu Ostrava, p.o.). Práce zjišťuje, zda muzikálový projekt vedený v tomto školním prostředí je vhodným prostředkem pro seberealizaci nadaných gymnaziálních studentů, a dále stanovuje, jakým způsobem se seberealizace těchto subjektů uskutečňuje, kterých oblastí se týká a v neposlední řadě, co představuje u takto nadaných studentů motivační a iniciační stimuly pro činnost v rámci projektu a aktivní spolupráci na něm. V teoretické části vychází text z vymezení základní terminologie vtahující se k problematice nadání, jeho typologie a specifikace výuky a výchovy nadaných jedinců. Text se dále zaměřuje na potenciál muzikálu jako žánru a shrnuje předpoklady, pro které se muzikál jako syntetická forma integrující několik uměleckých složek může stát vhodným materiálem k projektovému způsobu výuky v prostředí školy. Výzkumná část disertační práce postavená na originálním exploračním šetření vychází z realizace konkrétního muzikálového díla provedeného v rámci projektové výuky na víceletém gymnáziu. V první fázi šetření provádí a zpracovává nominaci jedinců...
The thesis discuses possibilities, ways and forms of self-realisation of talented grammar school students in staging of a musical project in an 8-year grammar school (specifically the Evita musical staged at Matiční gymnázium Ostrava, p.o.). The thesis finds out if the musical project conducted in this school environment is a suitable tool for self- realisation of gifted grammar school students. Further, it establishes the ways in which the self-realisation of the subjects takes place, which areas it concerns and last but not least which motivation and initiation stimuli there are for the activity in such project and active participation in it. In the theoretical part the work defines the fundamental terminology concerning the area of education, its typology, specification of tuition and raising of gifted individuals. Also, the text focuses at a potential of a musical as a genre and it summarizes presumptions thanks to which a musical as a synthetic form integrating several artistic components can become a suitable material for a project form of tuition in a school environment. The research part of the thesis builds upon an authentic exploratory survey and it is based upon an implementation of a particular musical work produced within a project tuition at an 8-year grammar school. The first stage...