Středověké město - projektová výuka na prvním stupni ZŠ
Medieval city - project-based learning at primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92716Identifiers
Study Information System: 178532
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Fleischerová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
projektová výuka, projekt, středověké město, lapbookKeywords (English)
project-based learning, project, Medieval City, LapbookDiplomová práce "Středověké město - projektová výuka na prvním stupni ZŠ" se zabývá problematikou rozvoje znalostí a vědomostí žáků s využitím projektového vyučování. Teoretická část je rozdělena na dvě části. V první je definováno projektové vyučování, zásady a postup tvorby projektu a vazba projektového vyučování na průřezové téma Environmentální výchova. Druhá část je odborně historická. Věnuje se jednotlivým aspektům vzniku a vývoje města v období středověku a shrnutí poznatků, které jsou prostřednictvím projektového vyučování předány žákům. V praktické části diplomové práce je popsána příprava a realizace projektu "Středověké město", jehož cílem je dovést žáky k porozumění života ve středověkém městě, jeho výstavby a vývoje, tak aby dokázali porozumět umístění měst v krajině, jejich stavebnímu uspořádání a uměli se na současné město dívat z perspektivy jeho historického vývoje. Současně v nich prohloubit zájem o historii místa, ve kterém žijí a vybudovat vztah ke kulturně historickému dědictví. V závěru diplomové práce je zhodnocena úspěšnost realizace projektu. KLÍČOVÁ SLOVA Projektová výuka, projekt, středověké město, lapbook.
The diploma thesis "Medieval City - project-based learning at primary school" deals with the issue of the development of knowledge of pupils through project-based learning. The theoretical section is divided into two parts. In the first one, the principles and procedure of creating the project are defined, the link between project-based learning and cross-curricular subject Environmental Education being described. The second part focuses on the history of a medieval city. It explores particular aspects of the origin and development of the city during the Middle Ages, providing a summary of the knowledge that is passed on to pupils through the project instruction. The practical part of the thesis describes the preparation and realization of the "Medieval City" project. The aims are to bring pupils to understand life in a medieval town, its construction and development, so that they can understand its construction structure and location in the landscape, looking at a contemporary city from the perspective of its historical development. At the same time, they deepen their interest in the history of the place they live in and build a relationship to the cultural and historical heritage. At the end of the diploma thesis, the success of the project is evaluated. KEY WORDS project-based learning, Project,...