"De magistro" Tomáše Akvinského
"De magistro" by Thomas Aquinas
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92715Identifikátory
SIS: 174105
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hauser, Michael
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy tělesná výchova - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učitel, první principy, poznání, Tomáš Akvinský, filosofie výchovyKlíčová slova (anglicky)
teacher, first principles, cognition, Thomas Aquinas, philosophy of educationTomáš Adamovič "De magistro" Tomáše Akvinského "De magistro" by Thomas Aquinas Abstrakt Tématem předložené diplomové práce je otázka "De magistro" z Disputovaných otázek o pravdě od Tomáše Akvinského. Cílem práce je představit základní Tomášovy myšlenky, které jsou v tomto textu obsažené, a zasadit je do širších kontextů (zejména v kontextu s Platónem, Augustinem a heterodoxními aristoteliky). Metodou práce je analýza textu spojená s kompilací z Tomášových jiných spisů a komparací s jinými autory. V předmětném textu Tomáš ukazuje své pojetí učitelství, dále argumentuje ve prospěch toho, že i člověk může být pokládán za učitele, že nikdo nemůže být učitel sebe sama, že člověk může být učen andělem a že učení náleží spíše do aktivního života než kontemplativního. Práce je doplněna několika otázkami autora práce. Klíčová slova učitel, první principy, poznání, Tomáš Akvinský, filosofie výchovy
Tomáš Adamovič "De magistro" Tomáše Akvinského "De magistro" by Thomas Aquinas Abstract The topic of the submitted Master Thesis is the "De magistro" question from the Disputed Questions on Truth by Thomas Aquinas. The aim of the work is to introduce basic thoughts of this text and present them in a broader context (compared to Plato, Augustine and heterodox Aristotelianisms). The herein applied methods include an analysis of the text, occasionally combined with compilation of Thomas Aquinas and comparison with the works of other authors. In the analysed text, Thomas Aquinas explains his concept of teaching, argues for the statements that a man can be called a teacher, that no one can be called a teacher of himself, that a man can be taught by an angel, and that teaching pertains more to the active life than to the contemplative life. The Thesis is supplemented with some questions of the present author. Keywords teacher, first principles, cognition, Thomas Aquinas, philosophy of education