Vzdělávání žáků s problémovým chováním na středních školách
Education of pupils with behavioural problems at secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91455Identifiers
Study Information System: 175989
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Problémový žák, střední školy, prevence problémového chováníKeywords (English)
Troubled pupil, secondary schools, behavioural problems preventionNÁZEV: Vzdělávání žáků s problémovým chováním na středních školách AUTOR: Mgr. Adriana Drbalová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce je zaměřena na problematiku vztahující se k problémovému chování žáků na středních školách v kontextu českého školství. Cílem diplomové práce je zjistit, jak probíhá vzdělávání, výchova a integrace těchto problémových žáků. V teoretické části diplomové práce jsou vysvětleny pojmy - problémové chování a jeho nejčastější projevy na střední škole, problémový žák, typy středních škol, které se k této práci vztahují a příčiny problémového chování v tomto věku. Empirická část je realizována rozhovory na pěti různých středních školách po celé České republice. Použita je tedy kvalitativní metoda. Rozhovory probíhají s metodiky prevence, psychology, popřípadě i učiteli těchto problémových žáků. Empirická se realizuje za pomoci kvalitativního dotazování - polostrukturovaný rozhovor. Rozhovor je nahráván na diktafon a zapisován. Odpovědi respondentů potřebné pro výzkum, se zaznamenávají na diktafon, poté se zpracují. KLÍČOVÁ SLOVA: Problémový žák, střední školy, prevence problémového chování
TITLE: Education of pupils with behavioural problems at secondary schools AUTHOR: Adriana Drbalová DEPARTMENT: Department of Special Education SUPERVISOR: PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. ABSTRACT: The thesis is focused on children behavioural problems at secondary schools in the context of Czech education system. The thesis aim is to find out about education, upbringing and integration process of these troubled children. In the theoretic part it will be explained the terms - behavioural problem and its most frequent symptoms at secondary school, a troubled pupil, types of secondary schools, that will be related to this work and causes of behavioural problem at this age. The empirical part will be realized by conversations at five different secondary schools in the Czech Republic. It will be used the method of quality. The conversations will be taken place with methodists of prevention, psychologists or teachers of the troubled pupils. The empirical part will be implemented with the aid of qualitative interviewing -semi-structured interview. The interview will be taped and written down. Afterwards I will make interwees answers necessary for survey. KEYWORDS: Troubled pupil, secondary schools, behavioural problems prevention