Komiksy ve výuce přírodopisu
Using Comics to Teach Natural History
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90911Identifiers
Study Information System: 184514
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
přírodopis, biologie, vzdělávání, komiks, didaktika, učební styly, vizuální učeníKeywords (English)
science, biology, education, comic, didactics, learning styles, vizual learningCílem této práce je zmapovat otázku učebních stylů žáků a didaktického využití komiksů ve výuce přírodopisu/biologie. Prostřednictvím dotazníkového šetření jsou u vyučujících zjišťovány jejich zkušenosti a návrhy pro zapojení komiksu do výuky, spolu s jejich názory na to, jaké výhody a nevýhody může komiks přinášet. Dále dotazník zkoumá problematiku učebních stylů žáků a přístupu učitelů k vizuálně přijímajícím žákům. Z výsledků odpovědí 253 respondentů je patrné, že by kantoři využili možnosti zpracovaných edukačních komiksů do výuky přírodopisu/biologie. Nejžádanějšími tématy jsou evoluční biologie, ekologie a fotosyntéza. Tvůrčí část pracuje s výsledky části výzkumné, tudíž jsou představeny čtyři výukové komiksy vybrané na základě nejžádanějších témat. Součástí materiálu jsou i pracovními listy obsahující otázky a úkoly související s danou učební látkou. Veškerý didaktický materiál je doprovázen metodickým komentářem pro učitele.
This diploma thesis aims to gather information about learning styles and opportunities for using comic when teaching science/biology. 253 teachers from all around the Czech Republic filled out a form which shows their experience, suggestions and arguments for and against using comic to teach Natural History. The respondents also answered questions about their approach to visual learners in class. The results show that science and biology teachers would be interested in getting and using some worksheets including comic in their lessons. Teachers would like to use comic mainly in the fields of Evolutionary biology, Ecology and for the topic of Photosynthesis. The creative part of this thesis works with the results of the questionnaire and presents four educational comics based on the most popular topics teachers chose. Each worksheet includes a teacher's manual and recommendations.
