Validizace nástroje pro zjišťování učební motivace Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS) v českých podmínkách
Validation of learning motivation measure Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS) in the Czech environment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90613Identifiers
Study Information System: 190891
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
High, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výkonová motivace, teorie cíle, kompetence, rodičovský styl, dotazník PALSKeywords (English)
achievement motivation, goal theory, competence, parenting style, PALS questionnaireDiplomová práce se zabývá vztahem mezi výkonovými cíli dosahování úspěchu a výchovným stylem rodičů. V teoretické části jsou popsány dosavadní poznatky z oblasti vývoje výkonových cílů jedince do období adolescence z hlediska sociálně kognitivní teorie a role, jakou v tomto procesu hrají rodiče. Výzkumná část práce ověřuje funkčnost původně amerického dotazníku PALS v české populaci a vztah výkonových cílu žáků 7., 8. a 9. ročníků převážně pražských základních škol se způsoby výchovy v rodině. Výsledky ukazují nutnost úpravy dotazníku PALS pro rozlišení orientace demonstrace kompetence a vyhnutí se demonstrace nekompetence u cíle zaměřeného na porovnání s ostatními. Statisticky významná souvislost výkonových cílů s výchovnými styly v rodině nebyla nalezena. KLÍČOVÁ SLOVA výkonová motivace, teorie cíle, kompetence, rodičovský styl, dotazník PALS
This master's these is considering the relationship between achievement goals and parenting styles. In the theoretic part of the thesis there are described current findings in the area of development individual achievement goals until adolescence from the viewpoint of social cognitive theory and the role of parents in this process. Research is aimed at establishing working model of the PALS questionnaire in Czech Republic and relationship of achievement goals and family parenting styles in students of 7th , 8th and 9th grade of mainly Prague elementary schools. Results show the need to modify PALS questionnaire in the manner that would better reflect the difference between performance- approach and performance-avoidance goals. The statistically significant relationship between achievement goals and parenting styles was not found. KEYWORDS achievement motivation, goal theory, competence, parenting style, PALS questionnaire