Učitelské vyhoření a copingové strategie
Burnout syndrome among teachers and coping strategies
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/90603Identifiers
Study Information System: 174530
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Pavlas Martanová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Syndrom vyhoření, copingové strategie, psychické a emoční vyčerpání, učitelstvíKeywords (English)
Burnout syndrome, coping strategies, mental and emotional exhaustion, teachingDiplomová práce má za cíl zmapovat, zda existují rozdíly mezi vyučujícími na různých stupních a typech škol v míře ohrožení syndromem vyhoření. Dalším cílem práce je zjistit, zda jsou nějaké rozdíly ve zvládání syndromu vyhoření a stresu mezi muži a ženami a zda se liší jejich copingové strategie, a to ve vazbě na vznik syndromu vyhoření. Teoretická část diplomové práce se zabývá představením syndromu vyhoření, jeho příznaků a dopadů. Součástí teoretické práce je také rozbor copingových strategií. Empirická práce vychází z realizovaného výzkumu. Výzkum byl dvoufázový a využíval smíšený (kvantitativně-kvalitativní) design. V první fázi vyučující vyplnili dotazník týkající se syndromu vyhoření. V druhé fázi výzkumu byly realizovány rozhovory s ženami a muži vybranými podle výsledků v první fázi. Respondenty ve výzkumu jsou vyučující ze základních škol, středních odborných škol, gymnázií a učilišť. Rozhovory byly realizovány s šesti respondenty. Data získaná z dotazníků i z rozhovorů byla srovnávána v rámci stupňů a typů škol a v rámci pohlaví/genderu. Stěžejní výsledky mnou realizovaného výzkumu jsou následující. Pohlaví se neliší v projevech vyhoření, projevy nejsou závislé na genderu. Četnost projevů syndromu vyhoření se liší v závislosti na stupni a typu školy. Výsledky ukazují, že rozdíl mezi...
The objective of this thesis is map whenever there are differences between teachers and their danger level of burnout syndrome. The next aim is the finding if there are some differences between men and women in coping with burnout syndrome and if their coping strategies are different. The theoretical part is focused on describing burnout syndrome, its symptoms, impacts and coping strategies which have been already defined by other authors. Analysis of coping strategies is part of the theoretical part too. Empirical work is based on the research that I realized. The research is two-phased. In the first phase teachers filled the questionnaire which is focused on the burnout syndrome. In the second phase, there were interviews which were realized with women and men picked based on outcomes of the first phase. Teachers from basic schools, secondary technical schools, grammar schools and secondary vocational schools. The interviews were realized with six respondents. Data gained from questionnaires and interviews are compared in terms of the type of school and in terms of gender. The main results of my research are following. Gender does not differ in manifestation of burn-out syndrome, burnout syndrome symptoms are gender-neutral. The frequency of burnout syndrome manifestation differs depending on the...